به گزارش پارس نیوز، 

نمایندگان کشور‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه (سه عضو شورای امنیت)، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر، تونس، مغرب و عربستان دیروز در "رم" با برگزاری نشستی تحولات لیبی را مورد بررسی قرار دادند.

یک دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، به پایگاه خبری "الوسط" لیبی گفت: شرکت کنندگان در نشست رم روند مبارزه با گروه‌های تروریستی و شرایط حاکم بر تحولات سیاسی لیبی را مورد بررسی قرار دادند و با توجه به موانع داخلی و اختلافات گسترده منطقه‌ای و بین المللی در خصوص ساختار سیاسی آینده لیبی توافق کردند که انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور به‌تعویق افتد.

فرانسه اوایل خرداد ماه گذشته نشست بین المللی در پاریس برگزار کرد که طی آن گروه‌های لیبیایی توافق کردند، انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری این کشور در 25 شهریور ماه امسال برگزار شود.

این دیپلمات گفت: فرانسوی‌ها گمان می‌کردند چنانچه تاریخی برای برگزاری انتخابات مشخص شود، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی لیبی می‌توانند برای پایان دادن به بحران داخلی کشورشان گامی بردارند، اما روشن شد که مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد و سال جاری میلادی نمی‌توان انتخاباتی را در این کشور برگزار کرد.

وی بدون تعیین زمانی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لیبی تصریح کرد: شرکت کنندگان در نشست رم توافق کردند انتخابات پارلمانی لیبی در نیمه اول سال آینده میلادی برگزار شود.

دیپلمات مزبور با اشاره به شروع فعالیت یک خانم دیپلمات آمریکایی به‌عنوان معاون جدید نماینده سازمان ملل در امور لیبی گفت: انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده رایزنی‌های زیادی در سطح جهانی درباره لیبی انجام شود.

کارشناسان تحولات لیبی معتقدند انتصاب "استفانی ویلیامز" به‌عنوان معاون نماینده سازمان ملل در امور لیبی حاکی از تلاش آمریکا برای حضور و دخالت بیشتر در لیبی و چرخش تحولات این کشور به سمت‌وسوی واشنگتن است.

از سوی دیگر نماینده سازمان ملل در امور لیبی گفت: خارج شدن لیبی از فهرست تحریم‌های سازمان ملل کار آسانی نیست همان‌طوری که وضع تحریم‌های جدید علیه این کشور کار آسانی نخواهد بود.

"غسان سلامه " که به ایتالیا رفته بود، تصریح کرد: لغو تحریم‌های تسلیحاتی لیبی در حوزه کاری من نیست و این موضوع باید از طریق شورای امنیت سازمان ملل حل‌وفصل شود.

وی با تأکید بر اینکه هیچ کشوری نباید لیبی را به‌عنوان یک تهدید امنیتی علیه خود تلقی کند، گفت: بحران داخلی لیبی فقط با عزم ملی و با مشارکت تمام اقشار و گروه‌های مختلف این کشور حل‌وفصل خواهد شد.