به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، امت اسلامی نوشت:  با فرار عبدربه منصور هادی از محل اسکان خود در صنعا در قالب هیئت دیدار کننده با خود و فرار به سمت عدن همراه با عده‌ای مسلح نشان از آن دارد کشورهای منطقه‌ای مرتجع و فرا منطقه‌ای حاضر به تحمل بیداری اسلامی جدید در یمن نیستند.

انعکاس اخبار هر روزه از تعطیلی سفارت‌های اروپایی و کشورهای منطقه‌ای از صنعا اخبار جهان را تحت‌الشعاع ناامنی در یمن قرار داد. اما آنچه واقعیت دارد خلاف این شایعه‌پراکنی است. در یمن از زمان انقلاب مردمی اخیر انصار الله و بر عهده گرفتن امنیت صنعا توسط این جریان حتی یک تیر به سمت سفارتخانه‌ها شلیک نشده است و گویا غرب با فرار از صنعا فرافکنی را از انعکاس واقعیت مهم‌تر می‌داند. این نوشتار به بررسی موضوع اتفاقات اخیر یمن می‌پردازد.

خروج منصور هادی از حصار صنعا و رفتن به عدن همراه با بیانیه‌ای سیاسی و خارج از توافق ملی بحران جدیدی را به وجود آورد. بحرانی که یقیناً با همکاری شورای امنیت سازمان ملل و شورای همکاری خلیج‌فارس همراه خواهد بود و می‌تواند سرانجامی همچون لیبی را برای یمن به ارمغان بیاورد. اما منصور هادی چه می‌گوید؟

منصور هادی پس از فرار از صنعا بیانیه‌ی خود را معطوف به مسئله حوادث اخیر یمن نمود و خود را رئیس‌جمهور قانونی یمن نامید . رئیس‌جمهوری که در واقع بر اساس طرحی با نام « ابتکار خلیج » در سال ۲۰۱۱ انتخاب شد و هیچ نقشی مردم یمن در انتخاب و تائید آن نداشتند. این طرح تنها دستاورد مفیدی را که توانست برای یمنی‌های انقلابی به ارمغان آورد خلع عبدالله صالح دیکتاتور یمن از قدرت بود. اما این بار تجربیات غرب در بیداری اسلامی آن‌چنان افزایش یافته بود که با مسیر انحرافی توانست محاکمه‌ی عامل دست‌نشانده‌ی خود را به عقب بی اندازد و با تصویب مصونیت قانونی او را از بررسی جنایت سه دهه‌ی اخیرش تبرئه نماید. در همین راستا قدرت گیری منصور هادی معاون عبدالله صالح با حمایت شورای همکاری خلیج‌فارس و آمریکایی‌ها توانست به چپاول یمن و تداوم حیات خلوتی یمن برای گروه‌های تروریستی و در نهایت عقب‌نشینی انقلابیون منجر شود.

-امنیت
در کنار مسئله‌ی فوق اشاره‌ی منصور هادی به موضوع فدرالیزه کردن یمن قابل تأمل است. این بیانیه که از عدن صادر شد ضمن مخالفت با توافق گروه‌های یمنی در صنعا مبنی بر وحدت یکپارچه‌ی این کشور مخالف خیزش جنبش جنوبی را نیز به دنبال داشت. جنبشی که سالیان دراز است می‌خواهد دوباره یمن را تقسیم کند و مسئله‌ی چالش آفرین میان یمن شمالی و جنوبی را زنده نمایند. اما این مسئله در این چندساله با مخالفت بسیاری از کشورها همراه بود تا جایی که بارها عبدالله صالح با این افراد برخورد نمود.

اما آنچه باید به عنوان تحلیل در روزهای آینده‌ی یمن بررسی نمود فعال شدن جریان عربستان در یمن است. تا جایی که علی محسن الاحمر مشاور نظامی منصور هادی که با فرار خود به عربستان پناهنده شده بود خود را به عدن رساند تا احتمالاً تصمیمات سرویس‌های جاسوسی منطقه را به گوش منصور هادی برساند. از سویی مشکلات انصار الله در ایجاد اتحاد میان قبایل و قدرتمندی این گروه در جنگ‌های کوهستانی و ضعف در جنگ‌های مناطق دشتی و بیابانی می‌تواند توازن موجود در وحدت یمن را بهم بزند.

حال باید دید دلارهای نفتی می‌تواند یمن را همچون لیبی به سوی جنگ داخلی کشاند و از قدرت یافتن محور مقاومت و بیداری اسلامی بکاهد یا خیر؟