به گزارش پارس نیوز، 

الدردیری محمد احمد وزیر خارجه سودان که کشورش همراه با اوگاندا اقدام به میانجی گری میان طرف های درگیر در سودان جنوبی کرده است، افزود: دو طرف توافق کردند «سالوا کی یر » رئیس جمهوری سودان جنوبی چهار معاون داشته باشد و ماچار معاون اول او باشد .

ماچار چند سال پیش نیز معاون رئیس جمهوری سودان جنوبی بود اما پس از روی دادن حوادثی، وی به تلاش برای کودتا متهم شد و این گونه درگیری های داخلی در این کشور شدت یافت.

بر اساس این توافق ، کی یر دو معاون قبلی خود را حفظ می کند و دو معاون جدید دیگر که یکی ماچار است و دیگری یک زن از میان مخالفان دولت ، با او همکاری و کشور را اداره می کنند.

طرفین درگیر در سودان جنوبی ، جمعه گذشته و حدود 10 روز پس از امضای توافقنامه آتش بس دائمی ، در خصوص خروج نیروهای مسلح از مناطق شهری و مسکونی به توافق رسیدند.

«سالوا کی یر » رئیس جمهوری سودان جنوبی و «ریک ماچار » معاون سابق او که اکنون رهبری مخالفان دولت را بر عهده دارد ، 7 ژوئن ( 6 تیر) در خارطوم در خصوص برقراری آتش بس دائمی در این کشور تازه استقلال رسیده با هم به توافق رسیدند اما ساعاتی بعد دو طرف یکدیگر را به نقض این توافقنامه متهم کردند.

سودان جنوبی سال 2011میلادی و پس از جنگ های طولانی با دولت مرکزی سودان، از این کشور جدا شد و پس از برگزاری یک همه پرسی استقلال یافت.

سال 2013 کی یر رئیس جمهوری سودان جنوبی در پی حوادثی ماچار معاونش را به تلاش برای کودتا متهم کرد و پس از آن درگیری های داخلی در این کشور آغاز شد که منجر به کشته شدن ده ها هزار نفر و آوارگی حدود چهار میلیون تن از ساکنان این کشور شد.

بحران در سودان جنوبی یکی از بدترین بحران های انسانی را در قاره آفریقا طی چند دهه اخیر محسوب می شود.

دو طرف اصلی درگیری در این کشور در ابتدا دو قبیله «دینکا» (قبیله رئیس جمهوری و بزرگترین قبیله در سودان جنوبی) و قبیله «نویر» ( قبیله ماچار و دومین قبیله بزرگ این کشور) بودند اما پس از آن گروه های کوچک نیز به طرفین درگیری پیوستند.

طی این درگیری ها ، گزارش های زیادی مبنی بر حمله به غیر نظامیان، تجاوز به زنان در سطح گسترده و به کارگیری کودکان در جنگ ها و موارد زیاد نقض حقوق بشر گزارش شد.