به گزارش پارس نیوز - آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با سایت انتخاب می‌گوید: به نظر من دولت خیلی خوش خیال است که فکر می‌کند چیزی که بانک مرکزی درباره بازار به خصوص در بحث تخصیص ارز تصمیم گرفته، جواب می‌دهد، و نظارتش را هم قوی نکرده که سوء استفاده نشود.

وی درباره چرایی «بی‌ثباتی» اقتصادی گفت: «بی‌ثباتی» اصطلاح خوبی نیست. باید بگوییم بلاتکلیفی اقتصاد. بانک مرکزی که مقصر این قضایاست ابتدا پیشنهاد تک نرخی کردن ارز و سپس پلیسی کردن آن را داد، و بعد هم تخصیص به موقع ارز 4200 تومانی و پیگیری اینکه به دست چه کسی می‌رسد، باعث شد که این بازار آزادی که به 8200 هم رسیده، خیلی‌ها را نگران کند؛ از جمله تولیدکنندگان. آن‌ها هم منتظرند تا اتفاقی بیفتد تا قیمت را بالا ببرند، چون نمی‌دانند جنس خود را ارزان می‌فروشند یا نه. یا ماده اولیه‌ای که ارزان خریده‌اند و الان می‌خواهند بفروشند را دیگران می‌برند و انبار می‌کنند یا...
او ادامه داد: به نظر من این جو یا جنگ روانی قابل پیش‌بینی و طبیعی بود. دولت هم چند روز است وعده می‌دهد که ما قیمت خودرو را کنترل می‌کنیم. اما چه اتفاقی افتاد؟ خودرو گران‌تر شد. این نشان می‌دهد که ما نظارتمان روی اصناف و آن‌هایی که غیرمنطقی از این فرصت استفاده می‌کنند و اجناس را گران می‌کنند، ضعیف است. پس از تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، عده‌ای هم آمده‌اند و آن را گرفته‌اند و معلوم نیست چه وارد کرده‌اند که آن را هم 8 هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌کنند. تا این مسئله درست نشود این وضعیت ادامه خواهد یافت.
استاد دانشگاه تهران درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت و تقاضاها برای استعفای این افراد، گفت: اگر رئیس بانک مرکزی را هم جزء این تیم بدانیم، تغییر ایشان خودش امید مثبتی در مردم ایجاد می‌کند. یا می‌تواند اگر باندی در بانک مرکزی وجود دارد که برای گروهی که اطلاعات مربوط به تغییرات ارز را دارند، ایجاد رانت می‌کنند، دست آن را قطع یا کم شود. بقیه مانند وزارت اقتصاد نقشی ندارند. حرف وزارت صنعت در دولت بیشتر خریدار دارد. چون آن‌ها از وضعیت فعلی عرضه مثلاً در بازار خودرو یا وزارت مسکن روی بحث مسکن اطلاعات دارند و می‌توانستند پیش‌بینی کنند که بعد از اینکه ما بازار ارز را پلیسی کنیم، عده‌ای هم دلال وارد بازار مسکن هم می‌شوند و بنابراین در حال حاضر قیمت‌ها معلوم نیست چگونه است.
بغزیان افزود: به نظر من بانک مرکزی دولت را گول زد که من سکه می‌دهم و هرکس هر چقدر می‌خواهد بنویسد. بعد هم افتخار این بود که مثلاً من الان دو میلیون نوشته‌ام. اما همان موقع هم می‌شد تحقیق کرد که چند نفر از این افراد چند درصد سکه‌ها را پیش خرید کرده‌اند. یعنی همان موقع هم قابل پیش‌بینی بود اما انجام نشد چرا که احتمالاً منافعی در میان بود که باعث می‌شد برخورد جدی صورت نگیرد.
وی در پایان گفت: به دولت توصیه می‌کنم با تغییر تیم اقتصادی مخصوصاً بانک مرکزی این اعتماد را به مردم بدهد که من هم نگران هستم و فکر می‌کنم.