به گزارش پارس نیوز، 

محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق در انتخابات ریاست جمهوری که از اردوغان شکست خورد، روز گذشته در مصاحبه با خبرنگاران به تشریح برنامه های پیش روی حزب متبوع خود برای انتخابات محلی پرداخت و اظهار کرد: در دیدار با جناب قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق، جنبه های گوناگون انتخابات اخیر را بررسی کردیم و من در ادامه به وی گفتم که شما با انتقال 15 نماینده خود به حزب نیک و همچنین معرفی رقیب انتخاباتی خود در کنگره حزبی به عنوان نامزد حزب در انتخابات ریاست جمهوری دست به اقدام بزرگی زدید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه راهکارهایی در خصوص موفقیت حزب در انتخابات آتی در نظر گرفته اید، گفت: به جناب قلیچدار اوغلو تاکید کردم در این انتخابات نیز ملت یک روزنه امیدی را مشاهده کرده اند و ما نباید این را از دست بدهیم و اگر شما هم صلاح می دانید با تشکیل کنگره اضطراری حزب جمهوری خواه خلق ترکیه بر ریاست بنده بر حزب صحه بگذارید.

وی افزود: به ایشان پیشنهاد دادم که وی به عنوان رهبر افتخاری حزب همواره باقی بماند و در درون یک رابطه بردارانه وی در پارلمان ریاست فراکسیون حزب را به دست بگیرد و من هم به عنوان رئیس حزب از ادیرنه تا آرداهان به فعالیت بپردازم و حزب را برای انتخابات شهرداری ها آماده کنم.

وی تاکید کرد: قلیچدار اوغلو پاسخی در تایید و یا نفی این پیشنهاد مطرح نکرد ولی در صورت نپذیرفتن این موضوع، کنگره حزبی در نهایت در این باره تصمیم گیری خواهد کرد.

کمال قلیچداراوغلو عصر دیروز به اظهارات اینجه واکنشی تند نشان داد و در گفت و گو با روزنامه جمهوریت اظهار کرد: به هیچ عنوان کنگره اضطراری برای تعیین رئیس جدید حزب تشکیل نخواهد شد و از اکنون نیز در فرصت باقی مانده 9 ماهه تا انتخابات محلی، مقدمات آمادگی برای آن آغاز می شود.

وی در واکنش به سخنان اینجه مبنی بر این که حزب جمهوری خواه در نهایت بر سر رهبری این تشکیلات تصمیم خواهد گرفت، گفت: این حزب تحت امر کسی نیست و احدی نمی تواند به آن دستور بدهد.

اینجه صبح امروز در ارزروم در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر احتمال دعوت به برگزاری کنگره فوق العاده از سوی کمیته مرکزی حزب گفت: من عضو کمیته مرکزی نیستم و این موضوع در اختیار آنها است.

رسانه های ترکیه در گزارش های خود مدعی شدند که بسیاری از روسای استانی حزب جمهوری خواه و همچنین اعضای شورای مرکزی، خواهان تغییر در رهبری این تشکیلات سیاسی هستند و در این خصوص اقداماتی نظیر جمع آوری امضاء به منظور برگزاری کنگره فوق العاده انجام شده است.

محرم اینجه تاکتون دو بار در سال های 2014 و 2018 در رقابت درون حزبی برای رهبری حزب جمهوری خواه خلق از رقیب خود کمال قلیچداراوغلو شکست خورده است.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه چندی پیش برگزار شد و رجب طیب اردوغان با کسب بیش از 52 درصد آراء توانست بر رقیب خود محرم اینجه پیروز شود.

اگر چه اینجه در این انتخابات نتوانست اکثریت آراء را کسب کند اما موفق به جلب نظر 31 درصد شرکت کنندگان در انتخابات شد که این میزان رای پنج تا هشت درصد بیشتر از آرای معمول حزب جمهوری خواه خلق در انتخابات های پیشین بود.