به گزارش پارس نیوز، 

یک تحلیلگر سیاسی در گفتگو با اسپوتنیک گفت نزدیک شدن روابط ترکیه و روسیه، موجب خواهد شد دست بالاتر واشنگتن در رابطه با آنکارا تضعیف شود.

خبرگزاری اسپوتنیک در مصاحبه‌ای با «آمور حاجیوف»، رئیس مرکز مطالعات ترکیه مدرن در موسسه مطالعات شرق آکادمی علوم روسیه، دلایل واکنش تند واشنگتن علیه آنکارا در رابطه با خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 از روسیه را جویا شد.

حاجیوف گفت آمریکا در تلاش است نفوذ خود را بر ترکیه حفظ کند؛ زیرا آخرین تحولات نشان می‌دهد قدرت نفوذ واشنگتن در ترکیه در حال کاهش است. حاجیوف گفت آنکارا به دلیل سیاست خارجی اوراسیایی که به سیاست‌های روسیه نزدیک‌تر است، در حال کسب استقلال بیشتر از غرب است.

این تحلیلگر گفت: «مشخص است که این مسئله موجب نارضایتی غرب خواهد شد. این‌که ترکیه به عنوان بازیگری مستقل در منطقه فعالیت کند، مسئله‌ای نیست که مورد رضایت کشورهای غربی باشد. روابط نزدیک بین روسیه و ترکیه موجب خواهد شد غرب، دست بالاتر خود در روابط با آنکارا را از دست بدهد. غرب نیز این نکته را درک کرده است.»

حاجیوف خاطر نشان کرد خرید سامانه دفاع موشکی روسی اس-400 از جانب ترکیه تنها مسئله‌ای نیست که کشورهای غربی را آزرده کرده است. همکاری با روسیه در مسئله سوریه، پروژه خط لوله انتقال گاز «ترک‌استریم» و نیروگاه هسته‌ای آکویو، تصور غرب از ترکیه به عنوان راهی برای به کرسی نشاندن سیاست خود در منطقه را نقض می‌کند.

حاجیوف گفت: «غرب آماده مشاهده اتخاذ سیاست خارجی چندجانبه مستقل از جانب ترکیه نبود.»

آمریکا در ماه‌های اخیر و پس از آنکه آنکارا و مسکو قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 را در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به امضا رساندند، در تلاش بوده است تصمیم مقامات ترکیه را تغییر دهد. یکی از دلایل این مسئله، نگرانی درباره احتمال استفاده از سامانه اس-400 از جانب روسیه به منظور به دست آوردن اطلاعات محرمانه درباره جنگنده نسل پنجم اف-35 آمریکایی بوده است. ترکیه سفارش خرید این جنگنده‌ها را به شرکت آمریکایی لاکهید مارتین داده است.

مقامات آمریکایی در روزهای گذشته هشدار داده اند در صورتی که ترکیه توافق خرید این سامانه موشکی از مسکو را رها نکند، با «پیامدهای» آن مواجه خواهد شد. همچنین، مقامات آمریکا اعلام کرده اند در این صورت، ممکن است تحویل جنگنده‌های اف-35 به ترکیه در حالت تعلیق درآید.

ترکیه بارها فشار آمریکا درباره توافق اس-400 را محکوم کرده است. 25 ژوئن، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، تایید کرد کشورش قصد ندارد توافق با مسکو را کنار بگذارد.