به گزارش پارس نیوز، 

بسیاری از مقامات اروپایی واکنش های سرد و از روی دلسردی را به پیروزی مجدد "رجب طیب اردوغان" در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان دادند.

مقامات اروپایی واکنش های دیرهنگانم و عمدتا سردی را به پیروزی مجدد رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه داشتند.

دولت آلمان بعد از پیروزی اردوغان بر روابط واقع گرایانه با ترکیه تاکید کرد. "استفان زایبرت"، سخنگوی دولت آلمان امروز ( دوشنبه) در برلین اعلام کرد که ما ابتدای کار فرض را بر این می گیریم که روابط کاری بین دو کشور سازنده و موفق باشد. صدر اعظم آلمان هم به زودی به اردوغان تبریک خواهد گفت. ابتدا باید منتظر گزارش ناظران انتخاباتی سازمان امنیت و همکاری اروپا باشیم.

"ینس استولنبرگ"، دبیر کل ناتو نیز پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه را تبریک گفته و هم زمان بر ارزش های ائتلاف نظامی ناتو تاکید کرده و گفت: ناتو مبتنی بر ارزش های اساسی مانند دموکراسی، حاکمیت قانون و آزادی های فردی است.

ترکیه به دلیل موقعیت آن در مرز با روسیه و عراق و همچنین نزدیکی جغرافیایی به روسیه از اهمیت استراتژیکی برای ناتو برخوردار است.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان هم از ترکیه خواست که به وضعیت اضطراری در این کشور پایان دهد و این اقدام را در بهبود روابط دو جانبه بسیار موثر دانست.

ین آزلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ هم از رئیس جمهور دوباره انتخاب شده ترکیه تغییر رویکردهای سیاسی را خواستار شد.

وی در حاشیه یک اجلاس سران اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ تاکید کرد که حالا این به دست اردوغان است که حاکمیت قانون را دوباره ایجاد کرده و به وضعیت اضطراری پایان دهد. اردوغان حالا یک مرد قدرتمند است نه تنها به صورت واقعی بلکه رسمی. وی دیروز از دموکراسی سخن می گفت و حالا می تواند آن را نشان دهد. حالا این  در دست اردوغان است که مناسبات با اروپا را دوباره در مسیر دیگری قرار دهد.

"کلایدیا رات"، معاون رئیس پارلمان آلمان هم خواستار یک تغییر رویکرد اساسی در سیاست آلمان در قبال ترکیه شده و با تاکید بر اینکه اردوغان دیگر نباید مدت بیشتری شریک ما باشد همچنین گفت: اردوغان یک خودکامه است و با این افراد مستبد نباید توافقی همچنین در سیاست پناهندگان وجود داشته باشد. وی همچنین خواستار توقف کامل صادرات تسلیحات به ترکیه شد.

نخست وزیر مجارستان هم به عنوان مقام ارشد اولین کشور اروپایی پیروزی اردوغان در انتخابات پارلمانی را به وی تبریک گفته و پایداری ترکیه را برای تمام اروپا خبر خوبی دانست.

   سم ازمیر، رئیس ترک‌تبار پیشین حزب سبزهای آلمان هم با نگاهی انتقادی به پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نگریسته و گفت: در عمل 90 درصد رسانه‌های ترکیه به‌وسیله رئیس جمهوری کنترل می‌شود.

ازمیر، به موضع کنونی اردوغان پرداخته و گفت «اردوغان اکنون قدرت غالب در کشور را به دست آورده و دیگر هیچ‌کس نیست که واقعا بتواند در برابر او عرض اندام کند.»

سویم داگدلن، معاون فراکسیون حزب چپ‌های آلمان هم اعلام کرد که دمکراسی با اعلام نتایج انتخابات ترکیه "روز سیاهی" را تجربه کرده است.

داگدلن گفت: «مدت‌ها پیش از شروع انتخابات تقلب‌هایی صورت گرفت که معطوف به تحقق سیستم ریاستی در ترکیه بود.» وی افزود: شرایط فوق‌العاده‌ای که در تابستان سال 2016 به خاطر کودتای ناموفق در ترکیه برقرار شد، همچنان ادامه دارد و دیگر در این کشور امری عادی شده است.

"رولف موتسنیش"، عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان، که در بخش امور خارجه این حزب فعالیت می‌کند هم از ترکیه خواست با لغو شرایط فوق‌العاده در ترکیه بار دیگر شرایط عادی را در این کشور برقرار کند.

این عضو بلند پایه حزب سوسیال دمکرات آلمان در یک مصاحبه رادیویی گفت در روزهای آینده خواهیم دید که آیا ترکیه به خواست‌های آلمان پاسخی مثبت خواهد داد یا نه. خواست آلمان از ترکیه از جمله برقراری شرایط عادی در این کشور و آزاد شدن زندانیان سیاسی است.

روزنامه دی ولت آلمان هم از سکوت اروپا در برابر پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نوشت.

یک سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا هم ابراز امیدواری کرد که ترکیه همچنان به عنوان یک شریک ویژه اتحادیه اروپا در مسائل مهم مورد علاقه مشترک مانند مسئله مهاجرت، امنیت، ثبات منطقه ای و مبارزه با تروریسم باقی بماند.

سخنگوی سیاست خارجی سوسیال دموکرات ها در پارلمان اروپا هم انتخاب دوباره اردوغان به ریاست جمهوری ترکیه را نشانه خوبی برای مناسبات بین اتحادیه اروپا و ترکیه ندانست.

رنات سومر، از نمایندگان پارلمان اروپا از حزب دموکرات مسیحی هم آشکارا خواستار توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شده و دیگر پایه و اساسی برای ادامه این روند ندانست.