به گزارش پارس نیوز، 

 

در این گزارش به قلم ' روت ایگلاش' آمده است: «اسراییل بارها اعلام کرده است دوست ندارد پایش به درون باتلاق جنگ داخلی سوریه کشیده شود اما گویا اسرائیل مجبور است تغییر عقیده بدهد.

درگیریهای سوریه دارد کم کم به مرزهای شمالی اسرائیل کشیده می شود و 11 هزار سوری که در اثر جنگ ناچار به کوچ اجباری شده اند، طی روزهای اخیر به سمت مرزهای اسرائیل هجوم آورده اند به این امید که بتوانند وارد خاک اسرائیل شوند.

نیروهای وفادار به 'بشار اسد' رئیس جمهور سوریه با پشتیبانی حملات هوایی روسیه؛ دارند به سختی می جنگند تا آخرین شهرها و روستاهای باقیمانده در دستان شورشیان فوق العاده متنوع کشور را هم آزاد کنند.

سازمان ملل گزارش داده که بمباران های حومه استان 'درعا' سبب شده است 270 هزار تن از اهالی این شهر و نواحی حومه آن، ناگزیر به کوچ اجباری شوند.

بسیاری هم به سمت مرزهای اردن مهاجرت کرده اند. این مرزها همچنان بسته است اما گروههایی از مردم هم به سمت مرزهای اسرائیل هجوم آورده اند به این امید که به ایشان اجازه داده شود وارد مرز شوند. مرزهای اسرائیل بشدت کنترل می شود و سربازان گارد مرزی هم نسبتا در این مرزها احساس امنیت می کنند.

' آویگدور لیبرمن' وزیر دفاع اسرائیل (وزیر جنگ رژیم صهیونیستی) روز جمعه گذشته توییت کرد که اوضاع بدقت و از نزدیک کنترل می شود.

لیبرمن اظهار داشت که اسرائیل آماده است به مهاجران سوری کمک کند اما هرگز نگفت که کشورش به پناهگاهی امن برای سوری ها بدل خواهد شد.

لیبرمن نوشت:' ما همچنان منافع امنیتی اسرائیل برایمان در اولویت است و آماده ارائه کمکهای بشردوستانه به زنان و کودکان هستیم؛ اما هرگز هیچ پناهنده سوری را به خاک خود پذیرش نخواهیم کرد'.

ارتش اسرائیل هم اعلام کرد که مشغول تقویت توپخانه و یکانهای زرهی اش در منطقه است تا کنترل مرزها را بدقت در دست داشته باشد.

اسرائیل رسما هنوز هم با سوریه در حالت جنگ بسر می برد و در جنگ داخلی سوریه هم بطور جسته و گریخته حملاتی داشته است.

اسرائیل در مقابل درخواستهای بین المللی ایستادگی کرده و تاکنون هیچ پناهنده سوری را پذیرش نکرده است. برعکس؛ سایر همسایگان سوریه اعم از لبنان، اردن و ترکیه صدها هزار شهروند غیرنظامی سوری را در خاک خود اسکان داده اند.

بسیاری از مقامات اسرائیل این سیاست ' مهاجر پذیری صفر' لیبرمن را رد می کنند و معتقدند که اسرائیل در قبال مهاجران مسئولیت اخلاقی دارد.

' پیتر لرنر' سخنگوی سابق ارتش اسرائیل در پیام تویئتری اش نوشته است:' اسراییل باید در سیاست 'منع ورود مهاجران' استثناهایی قائل باشد به خصوص در مورد کودکان یتیم'.

لرنر اشاره می کند:' اسرائیل اگر به مهاجران سوری اجازه ورود به درون مرزهایش را نمی دهد، حداقل یک «منطقه امن» در بخش شرقی مرزهایش ایجاد کند'.

' موشه زیمرمن' تاریخدان در دانشگاه 'هبرو' بیت المقدس پیرامون این موضوع معتقد است: ' مادامیکه سوریه دشمن اسراییل است؛ اسرائیل نمی تواند دروازه هایش را به روی مهاجران سوری بگشاید'.

او اما یادآور می شود:' منتها با توجه به اینکه اسرائیل یک کشور یهود است و نیز با توجه به دیرینه اش؛ بهتر بود سالها قبل مرزهایش را به روی سوری ها می گشود'.

زیمرمن سپس توضیح می دهد:' اسرائیل در ارتباط با تحولات اخیر دو راه بیشتر ندارد؛ یا اینکه مرزهایش را به روی مهاجران باز کند و یا اینکه جامعه بین الملل را متقاعد کند که یک منطقه امن در جنوب سوریه ایجاد کند تا اسرائیل بتواند از آنجا کمکهای پزشکی و سایر حمایتها را در اختیار سوری هایی که از کشور گریخته اند قرار بدهد'.