به گزارش پارس نیوز - طبق آمار بیش از ٥٦ میلیون نفر از مردم ترکیه در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی شرکت کردند که برای اولین‌بار بود هردو به صورت همزمان برگزار می‌شد.

این انتخابات زودهنگام در حالی برگزار شد که یک سال پیش طبق تغییراتی که در قانون اساسی ترکیه صورت گرفت اختیارات اجرایی به شکل رسمی از نخست وزیر به رییس‌جمهور منتقل شد و انتخابات زودهنگام روز یکشنبه نیز مهر تاییدی بر همین موضوع بود. نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که اردوغان توانسته به عنوان فرد پیروز ٥٢,٦ درصد آرا را کسب کند و بار دیگر بر ریاست‌جمهوری ترکیه تکیه بزند.

رقیب اصلی او یعنی محرم اینجه نیز توانست در مجموع ٣٠درصد از کل آرای ریاست‌جمهوری را به خود اختصاص دهد. در جایگاه سوم نیز صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر در بند حزب کردی دموکراتیک خلق با کسب ٨.٤ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت و مارال آکسنر نیز با ٧.٣ آرا در این انتخابات ظاهر شد. با این حال رقبای اردوغان با وجود اعتراضاتی که داشتند نتایج آن را پذیرفتند.

محرم اینجه اصلی‌ترین رقیب اردوغان اعلام کرد: من نتایج این انتخابات را می‌پذیرم. وی از اردوغان خواست که رهبر همه ترک‌ها باشد و افزود: باید نمایندگی از ٨٠ میلیون نفر را به نمایش بگذارد و تاکید کرد که شما رییس‌جمهور همه ما هستید. با این حال اینجه که در طول رقابت‌های انتخاباتی کمترین زمان را برای تبلیغات تلویزیونی در اختیار داشت نیز اعلام کرد که شرایط پیش از انتخابات ناعادلانه بود. وی در یک کنفرانس خبری در دفتر مرکزی حزب جمهوریخواه خلق گفت: این انتخابات تا زمانی که نتایج اعلام شد نا عادلانه بود.

نتایج انتخابات پارلمانی

نکته جالب توجه تغییر شرایط پارلمان ترکیه است. حزب مطلوب اردوغان یعنی عدالت و توسعه در نتایج رسمی خود با ریزش ٧ درصدی آرا مواجه شده است. این حزب توانسته با ٤٢,٦ درصد آرا ٢٩٥ کرسی از مجموع ٦٠٠ کرسی را به دست آورد که ٢٢ کرسی ریزش را نشان می‌دهد و اکنون حزب عدالت و توسعه به لطف ائتلافش به حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچلی توانسته نصف به علاوه یک را در پارلمان به دست آورد. حزب حرکت ملی و شخص دولت باغچلی که شخصا ائتلاف خود را با رجب طیب اردوغان پیش از برگزاری انتخابات اعلام کرده بود توانست ١/١١ درصد آرا را کسب کند و ٤٩ کرسی را کسب کند و اکنون در مجموع ائتلاف حرکت ملی و عدالت و توسعه توانسته‌اند ٣٤٤ کرسی مجلس ترکیه را به دست آورند. در جایگاه دوم نیز حزب جمهوری‌خواه خلق قرار گرفته که با ٢٢.٦ درصد آرا و ١٤٦ کرسی در جایگاه دوم قرار گرفته است. آرای این حزب نیز حدود ٣ درصد کاهش داشته، اما توانسته کرسی‌های بیشتری را نسبت به قبل کسب کند. در جایگاه سوم نیز حزب دموکراتیک خلق قرار گرفته است که با ٧/١١ درصد آرا و ٦٧ کرسی توانست خود را در پارلمان حفظ کند و این حزب نیز ١٣ کرسی خود را از دست داد، اما توانست با حداقل رای خود را در پارلمان کشور حفظ کند. اما اتفاق جدید انتخابات ورود حزب خانم آکشنر است که توانسته در اولین حضور رسمی خود در انتخابات با ده درصد آرا و ٤٣ کرسی حداقل میزان آرا برای ورود به مجلس را کسب کند. گفتنی است برای ورود به پارلمان ترکیه تمامی احزاب نیازمند آن هستند که حداقل ١٠ درصد آرا را در اختیار داشته باشند و احزابی که نتوانند حداقل آرا را کسب کنند از ورود به پارلمان منع خواهند شد.

تبریک روسیه به اردوغان

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه از جمله اولین افراد و مقام خارجی بود که به اردوغان برای پیروزی در انتخابات تبریک گفت. کرملین در بیانیه عنوان کرد که رییس‌جمهورپوتین تاکید کرده است که نتایج آرا نشان از حمایت گسترده سیاسی از رجب طیب اردوغان است. کرملین در بیانیه تاکید کرد که پوتین آمادگی خود را برای ادامه کار و همکاری نزدیک با ترکیه و شخص اردوغان اعلام کرده است. کرملین همچنین تاکید کرد که روابط دوستانه میان دو کشور قطعا به نفع مردم روسیه و ترکیه خواهد بود.

نمایش قدرت اردوغان

پس از مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه مشخص شد که رجب طیب اردوغان توانسته درصد بیشتری از آرای مردم ترکیه را در آلمان به دست آورد. از همین رو در اوایل روز دوشنبه طرفداران اردوغان به خیابان‌های برلین آمدند و با پرچم‌های ترکیه و حزب عدالت و توسعه جشن گرفتند و فریاد می‌زدند رجب طیب اردوغان رهبر ما است.

اردوغان نیز در ساعت اولیه روز دوشنبه در جمع هواداران خود در آنکارا حاضر شد و گفت: این پیروزی انتخاب دموکراسی است و پیروزی در این انتخابات ملی خواهد بود. وی در ادامه افزود: کشور از امروز صبح با اعتماد بیشتری به آینده نگاه خواهد کرد. اردوغان همچنین با اشاره به سیاست خارجی خود تاکید کرد که ترکیه همچنان به آزاد‌سازی سرزمین‌های سوریه ادامه خواهد داد تا پناهندگان بتوانند به راحتی به کشور خود باز گردند.

ترس مخالفان از اردوغان

اکنون فرد قدرتمند ترکیه قوی‌تر از گذشته شده است و مخالفانش به هردلیلی که از او می‌ترسیدند بیشتر می‌ترسند. مت برون، خبرنگار بخش خاورمیانه ABC نیز در خصوص انتخابات ترکیه نوشت، رجب طیب اردوغان بیش از ١٥ سال است که در ترکیه قدرت را در اختیار دارد. اکنون پست نخست‌وزیری لغو شده است و آقای اردوغان در حال حاضر قدرت و نفوذ بیشتری از لحاظ قانونی در تمامی قوای حکومتی ترکیه دارد.

با این حال پارلمان می‌تواند برخی از اقدامات اردوغان را به چالش بکشد و این در حالی است که اردوغان علاقه‌مند بود حزب او اکثریت مطلق را در دست داشته باشد، ولی نتایج نشان داد که او هنوز هم باید به شریک ائتلافی خود یعنی حزب حرکت ملی متکی باشد. از همین رو به‌طور بالقوه فضا برای تنش وجود دارد، اما در کوتاه‌مدت بعید است. مخالفان اردوغان این انتخابات را آخرین شانس خود برای بیرون راندن اردوغان از قدرت می‌دیدند، اما حالا باید این را در نظر بگیرند که چگونه می‌توانند در مقابل یک حاکم دایمی خودکامه که تمام مکانیسم‌های دموکراسی و قدرت دولتی را در اختیار دارد، مقابله کنند.