به گزارش پارس نیوز، 

امروز چهارشنبه پس از اعلام نتایج رای گیری میزبانی جام جهانی فوتبال 2026 و ناکامی مغرب برای پنجمین بار، مردم این کشور در فضای مجازی واکنش تندی به سیاست های کشورهای عربی به ویژه عربستان نشان دادند.

«هسپرس» پربیننده ترین تارنمای خبری مغربی بلافاصله خبر ناکامی مغرب را منتشر کرد و مردم این کشور با سرعت قابل توجهی در کمتر از 20 دقیقه بیش از 500 نظر زیر این خبر نوشتند. وجه مشترک این نظرات، انتقاد از کشورهای عربی و همچنین آفریقایی به دلیل حمایت نکردن از مغرب در این میدان بود و البته نوک پیکان حمله مغربی ها به سمت عربستان بود زیرا این کشور قبلا هم به صورت ضمنی اعلام کرده بود از رباط حمایت نمی کند و منافع خود را در این خصوص در نظر می گیرد. آن زمان نیز شمار زیادی از مغربی ها خواستار قطع روابط دیپلماتیک با عربستان و فراخواندن نظامیان مغربی از جنگ یمن شده بودند.

یکی از کاربران به نام مهاجر نوشت، تعجب می کنم مغرب به حمایت علنی عربستان از آمریکا برای میزبانی واکنش نشان نداد در حالی که ما در یک جنگ بی حاصل و تجاوز به یمن از عربستان حمایت می کنیم .

کاربری به نام هشام نیز نوشت، این نشان می دهد سیاست خارجی مغرب شکست خورده است.

یکی دیگر از کاربران نیز نوشت، یکی از روزنامه های لهستانی عقیده دارد، عربستان عامل ناکامی مغرب برای میزبانی جام جهانی است.

کاربری به نام زرهونی نوشت، مغرب برای بار پنجم شکست خورد ، این شرم آور است، مقام های مغربی از حوادث گذشته درس نگرفته و یک اشتباه را پنج بار تکرار کردند.

یکی کاربر به نام جابر نیز نوشت، باید خائنان عرب و در راس آن ها عربستان را مجازات کرد، عربستان کشوری شکست خورده است که به عرب ها کینه و حسد می ورزد دقیقا مانند کاری که با قطر کرد.

کاربری به نام مهدی مید نوشت: مغرب چیزی از دست نداد بلکه دوستانش را از دشمنانش تشخیص داد. یکی دیگر از کاربران به نام توفیق نیز نوشت، مغرب باید در چنین شرایطی دوست را از دشمن تشخیص دهد، دوستان در زمان سختی ها شناخته می شوند ، دوستان واقعی مغرب همان هایی بودند که به این کشور رای دادند.

یکی دیگر از کاربران نوشت، صرف نظر از اینکه برنده چه کسی شده، باید در خصوص روابطمان با عربستان و همراهان آن بازنگری کنیم .

کاربری به نام ماروک 1 نیز نوشت، اکنون دوستان را از دشمنان تشخیص می هیم، عربستان و کشورهای همسو با آن نشان دادند منافع شخصی از هرچیز دیگری مهم تر است .بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی نیز فلسطین را فروخته اند در حالی که فلسطین مهم ترین مساله مسلمانان است.

یکی دیگر از کاربران نوشت، مغرب باید نظامیان خود را که برای کمک به عربستان به این کشور فرستاده، فرا بخواند.

یکی دیگر از کاربران مغربی نوشت باید بر آموزش و پروش سرمایه گذاری کرد. عربستان هم با این نوع موضع گیری اش لکه ننگی بر پیشانی اش به جا گذاشت.

کاربری به نام احمد نیز نوشت، از هم اکنون باید بدانیم خطری که مغرب را تهدید می کند، از سمت عربستان است.

یکی دیگر از کاربران نیز نوشت من در مسابقات جام جهانی روسیه را تشویق خواهم کرد و نه عربستان را.

برخی کاربران مغربی نیز مغرب را فاقد زیر ساخت های لازم برای برگزاری این مسابقات داسنتند و برخی دیگر بر فقیر بودن مردم تاکید کرده و خواستار بهبود خدمات به مردم شدند.

فیفا امروز چهارشنبه اعلام کرد 134 فدراسیون فوتبال به میزبانی مشترک امریکا، مکزیک و کانادا رای دادند و مغرب در این میان تنها 65 رای کسب کرد.

این پنجمین بار است که مغرب نامزد میزبانی جام جهانی فوتبال می شود و ناکام می ماند. این کشور در چهار دوره قبل نیز برای میزبانی جام جهانی در سال های 1994، 1998، 2006 و 2010 میلادی درخواست داده بود که رای نیاورد.

جام جهانی 2026 میلادی برای اولین میزبان 48 تیم است که به این ترتیب 80 بازی در این دوره از رقابت ها برگزار خواهد شد. 

کارشناسان اعتقاد دارند میزبانی جام جهانی فوتبال باعث رونق گردشگری و اقتصاد کشور میزبان و ایجاد فرصت های شغلی زیادی می شود. 

تیم ملی فوتبال مغرب به جام جهانی 2018 صعود کرده و در این دوره از مسابقات، با تیم های قدرتمند ایران ، اسپانیا و پرتغال هم گروه است. تیم های ملی ایران و مغرب جمعه آینده به مصاف هم می روند.