به گزارش پارس به نقل از ‌ایسنا‌، کشور آرژانتین برای ششمین سال پیاپی در فروش بازیکن به خارج از کشور، رتبه اول را در آمریکای جنوبی به خود اختصاص داد. سال 2015 نزدیک به 6 هزار و 350 بازیکن، آرژانتین را به قصد کشور دیگری ترک کردند که این آمار در 14 سال اخیر، بی‌نظیر بوده است. آرژانتینی‌ها از فروش آنان نزدیک به سه هزار و 400 میلیون دلار به دست آوردند که نسبت به سال 2014، 66 درصد افزایش یافته است.

اولین دلیل رشد فروش بی‌رویه بازیکنان آرژانتینی، نبود کنترل از سوی فدراسیون فو‌تبا‌ل این کشور، عدم نظارت اداره مالیات و افزایش کلینیک‌های خصوصی برای خرید و فروش بازیکنان مستعد است.

جراردو مولینا، مدیر یورومریکا اسپورت مارکتینگ در این‌باره می‌گوید:‌ آرژانتین در این سال‌ها از این طریق درآمدزایی می‌کند. این کشور به همراه برزیل، خود را کاملا از آمریکای جنوبی جدا کرده‌اند و با قدرت در این زمینه کار می‌کنند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، برزیل از 2006 تا 2009 در جایگاه نخست فروش بازیکنان قرار داشت اما از سال 2010 این رتبه به آرژانتین اختصاص یافت.

مولینا در ادامه افزود: در سال 2010، آکادمی‌های خصوصی در آرژانتین افزایش یافت و باشگاه‌های زیادی از اروپا برای جذب بازیکن به این کشور آمدند که می‌توان از بارسلونا و ر‌ئال‌ ماد‌رید و یوونتوس نام برد. نماینده بسیاری از باشگاه‌های اروپایی به شکل دائم در آرژانتین مستقر شدند.

84 درصد بازیکنان برزیلی و آرژانتینی به لیگ‌های اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، آلمان، فرانسه، پرتغال، روسیه، امارات و چین می‌روند و حضور این بازیکنان در مکزیک و آمریکا نیز به 12 درصد افزایش یافته است.

رییس اسپورت مارکت درباره حضور کشورهای عربی در آرژانتین گفت: کشورهای قطر و عربستان مراکز مخصوص خودشان را در این کشور اداره می‌کنند. این نماینده‌ها به صورت رسمی یا غیر رسمی، دست به ساخت این مراکز می‌زنند و بچه‌های 9 و هشت ساله را جذب می‌کنند.

او افزود: در گذشته فروش بازیکن 17 یا 18 ساله مجاز بود اما اکنون جابه‌جایی بازیکنان در 14 سالگی هم انجام می‌شود. فیفا در این رابطه سخت گیری شدیدی انجام داده است. باشگاه بارسلونا نیز به خاطر عدم رعایت قوانین، نمونه‌ای از این دست است که با محرومیت فیفا روبه‌رو شد.

مولینا ا‌دا‌مه‌ داد: اگر بخواهند باشگاه‌های دیگری را به این دلیل محروم کنند، این فهرست طولانی خواهد شد و آرژانتین در صدر آن قرار خواهد گرفت زیرا به هیچ وجه کنترلی روی آن نیست. نظارت فدراسیون فو‌تبا‌ل آرژانتین در‌ رابطه با فروش بازیکنان، تقریبا وجود ندارد و بازیکنان به راحتی از این کشور خارج می‌شوند.

در سال 2013، اداره مالیات این کشور، AFA را مورد تحقیق قرار داد و متوجه شد در این زمینه قانون خاصی وجود ندارد و از فدراسیون خواست تا این نقل و انتقالات و نمایندگان در جایی ثبت شوند. مولینا در این‌باره گفت: با وجود این چیزی تغییر نکرد و سیستم ثبت به کار گرفته نشد.

بر اساس اطلاعات موجود، 40 درصد بازیکنانی که به فروش می‌رسند در باشگاه‌های رسمی بازی نمی‌کنند و در کلینیک‌ها یا باشگاه‌ها غیر رسمی با هدف فروش آنها به اروپا حضور دارند.