به گزارش پارس به نقل از ایسنا، چهار تیم ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و ایران چهار تیمی بودند که توانستند صعود خودشان را به جام جهانی ۲۰۱۴ قطعی کنند. در این بین تیم ملی ژاپن با عملکرد نسبتا خوب در جام کنفدراسیون ها نشان داد که رقیب جدی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل خواهد بود. کره جنوبی از زمانی که هونگ میونگ بو را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کرده است عملکرد درخشانی از خود نشان داده است و به نظر یکی از تیم های خوب آسیا در جام جهانی خواهد بود. استرالیا نیز به تازگی سرمربی جدید خود را پس از شکست ۶ بر صفر برابر فرانسه انتخاب کرده است و امیدوار است بتواند تا آغاز جام جهانی ۲۰۱۴ به روند مثبتی برسد.

اما تیم ملی فوتبال ایران پس از صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ بی سرو صدا بوده است. آنها موفق شدند با برتری برابر کره جنوبی در اولسان به عنوان تیم نخست به جام جهانی صعود کنند، اما آنقدر این تیم در چند ماه اخیر بی سرو صدا بوده است که خیلی ها فراموش کرده اند ایران یکی از تیم های صعود کرده به جام جهانی ۲۰۱۴ بوده است.

سایت بلیچر ریپورت در گزارشی به بررسی وضعیت تیم ملی فوتبال ایران پرداخته است.

** مسیر طولانی

جام جهانی ۲۰۱۴ که تابستان آینده در برزیل برگزار می شود، چهارمین حضور تیم ملی ایران در تاریخ جام جهانی است. ایران آخرین بار در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان حضور داشت و اکنون پس از ۸ سال غیبت دوباره به جمع بزرگان فوتبال جهان برگشته است. ایران اولین بار در سال ۱۹۷۸ به جام جهانی صعود کرد. تیم ملی ایران پس از بازی های خوب در انتخابی جام جهانی آرژانتین موفق شد به جام جهانی ۱۹۷۸ صعود کند. آنها در دور اول انتخابی جام جهانی ۱۹۷۸ همه بازی های خود را بردند و در دور دوم انتخابی جام جهانی ۱۹۷۸ موفق شد از ۸ بازی خود ۱۴ امتیاز کسب کند تا مقتدرانه به جام جهانی صعود کند.

با در نظر گرفتن اینکه در آن سال آسیا و اقیانوسیه تنها یک سهمیه برای جام جهانی داشت، صعود ایران به این رقابت ها یک موفقیت بزرگ برای تیم ملی ایران بود. آنها بازی های جام جهانی را با شکست برابر هلند مدعی آغاز کردند. سپس در دومین دیدار خود با اسکاتلند به تساوی یک بر یک رسیدند و در بازی بعدی خود پس از نمایش ضعیف برابر پرو در نیمه نخست شکست خوردند. ایران برای حضور در جام جهانی بعدی خود ۲۰ سال انتظار کشید. بازی های انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ در قاره آسیا بسیار فشرده برگزار شد و در نهایت سه تیم ژاپن، کره جنوبی و عربستان موفق شدند به جام جهانی صعود کنند و ایران به پلی اف راه یافت تا ایران برای صعود به جام جهانی ۹۸ حریف استرالیا شود. دو تیم در بازی رفت خود جلوی چشمان ۱۳۰ هزار نفر به تساوی یک بر یک رضایت دادند. یک هفته بعد ایران در بازی برگشت برابر استرالیا به تساوی ۲ بر ۲ رسید تا به لطف گل زده در خانه حریف به جام جهانی ۱۹۹۸ صعود کند. ایران در جام جهانی ۹۸ برابر یوگسلاوی و آلمان نمایش خوبی از خود نشان داد و برابر آمریکا به پیروزی رسید. درست است که ایران نتوانست از گروه خود صعود کند اما ایرانی ها از این تورنمت به عنوان یک دستاورد یاد می کنند. زیرا آنها موفق شدند اولین برد خود در جام جهانی را برابر آمریکا کسب کنند. دو تیم ایران و امریکا در ابتدای مسابقه با یکدیگر عکس یادگاری انداختند و به یکدیگر هدیه دادند. ایران در این دیدار که در ورزشگاه لیون برگزرا شد موفق شد با نتیجه ۲ بر یک آمریکا را شکست دهد تا افتخار آمیز ترین لحظات ایران در تاریخ جام جهانی شکل گیرد.

جام جهانی

ایران پس از صعود نکردن به جام جهانی ۲۰۰۲ که برای اولین بار به قاره آسیا آمده بود، موفق شد به جام جهانی ۲۰۰۶ صعود کند. ایران در جام جهانی ۲ شکست پی در پی را برابر مکزیک و پرتغال در همان دور اول تجربه کرد و تنها موفق شد در بازی آخر خود یک امتیاز از تیم تازه صعود کرده آنگولا بگیرد. جام جهانی ۲۰۰۶ یک حضور نه چندان جالب و خوب برای تیم ملی ایران بود.

شیر های آسیا این بار در جام جهانی ۲۰۱۴ به چیز های بزرگ فکر می کنند. تیم ملی ایران در تاریخ جام جهانی ۹ بار به میدان رفته است که تنها در یک دیدار به پیروزی رسیده است، ۲ تساوی کسب کرده است و در ۶ بازی خود طعم شکست را چشیده.

**بازگشت به برزیل

تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا توانست نتایج خوبی کسب کند و خود را برای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ آماده کرد. تیم ملی ایران موفق شد در جام ملت های آسیا که در قطر برگزار می شد ابتدا عراق را از پیش روی بردارد، سپس کره شمالی را شکست داد و با شکست امارات توانست با کسب ۹ امتیاز به عنوان تیم نخست قاطعانه به مرحله بعد صعود کند. البته تیم ملی ایران در گل زدن کار سختی داشت به همین خاطر آنها نتوانستند از پس کره جنوبی بر بیاییند و در نهایت با یک گل شکست خوردند تا از گردونه رقابت ها حذف شوند. تک گل این دیدار را یون بیت گارام به ثمر رساند.

تیم ملی ایران در راه صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ با تیم های کره جنوبی، لبنان، ازبکستان و قطر همگروه شد. ایران شاید در بعضی از بازی های خانگی خود متزلزل ظاهر شد اما در نهایت موفق دشدند با برتری برابر قطر, ، کره جنوبی و ازبکستان تفاوت هایشان را با بقیه تیم ها نشان دهند و به جام جهانی صعود کنند. پیروزی ایران برابر کره جنوبی در اولسان باعث شد تا همه بازیکنان ایران در کنار کارلوس کی روش دستیار سابق سر آلکس فرگوسن در منچستر یونایتد به شادی بپردازند و سعود به جام جهانی را جشن بگیرند.

به نقل از آسوشیدو پرس، کارلوس کی روش نمایش تیم ملی ایران راربرابر کره جنوبی نمایش یک تیم با روحیه خوب و نظم بالا توصیف کرد. خوشحالی بازیکنان تیم ملی ایران به تهران و شهر های ایران کشیده شد و مردم به خیابان ها آمدند و به جشن و پایکوبی پرداختند.

فیفا، رضا قوچان نژاد که در بازی آخر تیم ملی موفق شد دروازه کره جنوبی را باز کند به عنوان پسر طلایی ایران معرفی کرد. او در کنار آندرانیک تیموریان و اشکان دژاگه ستاره های ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ خواهند بود. در کنار آنها جواد نکونام حضور دارد که کاپیتا نتیم ملی ایران است که نقش محوری در مرکز زمین دارد.

جام جهانی

**ایران در جام جهانی

ایران در دور انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ نمایش خوبی داشت و در ۸ بازی خود تنها ۲ گل دریافت کرد. دفاع ایران در انتخابی جام جهانی فقط برابر لبنان و ازبکستان کم آورد که باعث شد دروازه تیم ملی ایران باز شود اما در سایر بازی ها دروازه ایران بسته ماند. ایران در دور انتخابی نمایش خوبی از خود نشان داد که می تواند ایرانی ها را به جام جهانی ۲۰۱۴ امیدوار کند. ازبکستان، کره جنوبی (دو بار) و قطر تیم های بودند که با تک گل ایران در نیمه دوم شکست خوردند. اگر ایران بتواند همین عملکرد را در جام جهانی از خود نشان دهد مطمئنا به حریفی سرسخت برای بقیه تیم ها تبدیل خواهد شد.

حضور کارلوس کی روش موزامبیکی الاصل در تیم ملی ایران نیز قدرت ایران را بالا برده است. او که در جام جهانی ۲۰۱۴ هدایت تیم ملی پرتغال را بر عهده داشت، در جام جهانی ۲۰۱۴ روی نیمکت تیم ملی ایران خواهد نشست. البته پرتغال با کی روش در جام جهانی قبلی چندان عملکرد خوبی نداشت. آنها به جز بازی با کره شمالی که موفق شدند ۷ گل به ثمر برسانند، در بقیه بازی های خود نتوانستند گلزنی کنند تا در دور دوم حذف شوند. البته پرتغال در جام جهانی تنها یک گل دریافت کرد که از اسپانیا در دور دوم بود. گلی که باعث حذف شاگردان کی روش شد. ایران کی روش شبهت زیادی با تیم ملی پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۰ دارد. درست است که ایران خیلی سخت گلزنی می کند اما برای گل زدن به این تیم نیز خیلی باید تلاش کرد.

ایران که اکنون در رده ۴۹ جهان قرار دارد می تواند به هدف خود که صعود به دور دوم جام جهانی است برسد. به نظر می رسد با توجه به ناکامی در دوره های قبل این بار صعود به دور دوم جام جهانی هدف منطقی برای ایران باشد.