به گزارش پارس نیوز، 

جانستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، توجیه آمریکا برای اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی به این کشور را «توهین‌آمیز» خواند.

ترامپ ماه مارس سال جاری میلادی، 25 درصد تعرفه مالیاتی بر واردات فولاد و 10 درصد تعرفه بر واردات آلومینیوم وضع کرده بود. با این حال، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد دولت او به چند کشور، از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک معافیت موقت از این مالیات اعطا خواهد کرد. این در حالی است که دولت آمریکا روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد این معافیت‌ها را برداشته است؛ اقدامی که با واکنش تند و تلافی‌جویانه این کشورها مواجه شد.

جاستین ترودو در گفتگویی با شبکه «ان‌بی‌سی» با اشاره به تاریخ روابط دوستانه آمریکا و کاناد گفت: اینکه گفته می‌شود فولاد و آلومینیوم کاناد تهدیدی برای امنیت ملی آمریکاست حقیقتاً توهین‌آمیز و غیرقابل‌قبول است.

کانادا روز پنج‌شنبه در پاسخ به تعرفه‌های گمرکی جدید آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم، اقدامی تلافی جویانه را انجام داد و در مجموع ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کانادا (۱۲ میلیارد و هشتصد میلیون دلار آمریکا) عوارض گمرکی روی محصولات وارداتی آمریکایی وضع کرد. اقدامی که به گفته وزیر خارجه این کشور بزرگترین اقدام تجاری کاناد در دوره پساجنگ است.

دولت مکزیک نیز اعلام کرد در پاسخ به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مبنی بر وضع تعرفه مالیاتی بر واردات آلومینیوم و فولاد علیه مکزیک، مالیات جدیدی بر واردات محصولات آمریکایی وضع می‌کند.

در بیانیه دولت مکزیک آمده است: در پاسخ به تعرفه‌های تعیین شده از جانب آمریکا، مکزیک اقدام مشابهی را در قبال محصولات مختلف آمریکایی از جمله فولادهای مسطح، گوشت، سوسیس و دیگر محصولات غذایی، سیب، انگور، بلوبری و انواع مختلف پنیرها تا سطحی که مکزیک از تعرفه‌های آمریکایی تاثیر می‌پذیرد، انجام خواهد داد.