به گزارش پارس نیوز، 

روزنامه آلمانی "تاگس اشپیگل"، در مطلبی با اشاره به بحران های پشت سر همی که این روزها گریبان اتحادیه اروپا را می گیرد این اتحادیه را تحت فشار بالایی ارزیابی کرده و نوشت: از اول ماه ژوئن ( 11 خرداد) جبهه گیری های دو سوی آتلانتیک آشکار شده است. اصطلاح جنگی جبهه گیری در اینجا کلمه کاملا مناسبی است. آنچه که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دیگر کشورهای اروپایی را تهدید به آن کرده است چیزی کم تر از یک جنگ تجاری نیست. اروپا این روزها برای دستیابی به یک موضع واحد در برابر این چالش تلاش می کند.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا بی آنکه پیام توئیتری بنویسد و یا شخصا اظهار نظری کند این بار "ویلبور راس"، وزیر تجارت خود را جلو فرستاد و از این طریق اعلام کرد که از روز (جمعه) بر روی تمام واردات فولاد از اتحادیه اروپا و همچنین کانادا و مکزیک که تا به حال از این جریمه ها معاف بودند یک تعرفه گمرکی 25 درصدی و برای آلومینیوم 10 درصدی وضع خواهد کرد.

واشنگتن در ماه مارس این کشورها را از پرداخت تعرفه های گمرکی به صورت موقت معاف کرده بود. این معافیت در ساعت 6 بامداد اول ژوئن ( 11 خرداد) به وقت اروپای مرکزی به پایان رسید.

این تصمیم ترامپ با واکنش های شدیدی از طرف بسیاری مقامات اروپایی روبرو بوده است.

"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اروپایی از اقدامات تلافی جویانه سخن به میان می آورد. در ضمن اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی نه تنها شکایت علیه این اقدام غیر قانونی ایالات متحده ( وضع تعرفه های قانونی علیه محصولات فولاد و آلومینیوم اروپایی) را مد نظر قرار داده بلکه همچنین تعرفه های گمرکی علیه برخی محصولات آمریکایی را در دستور کار قرار داده است.

این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: در حقیقت اتحادیه اروپا اخیرا به آن اندازه که در این راستا تلاش می کند متحد نیست.

نویسنده در ادامه از شکاف های عمیق در اتحادیه اروپا و نگرانی برخی اروپاییان از ایجاد اروپای دو سرعته خبر داده و نوشت: دستیابی به یک خط و مشی واحد در این اتحادیه بسیار دشوار است.

این روزنامه آلمانی در ادامه تصریح کرد که یک عنصر مهم در این اتحادیه امنیت است. کشورهای عضو بالکان و همچنین لهستان با توجه به حضور نظامی روسیه در شمال شرقی اروپا به چتر حمایتی آمریکا تکیه داشته و با توجه به این وابستگی اجازه نمی دهند که در یک جنگ نجاری با آمریکا وارد شوند.

یکی دیگر از نقاط ضعف در جستجوی منافع مشترک در مناقشات تجاری ، شرایط سیاست داخلی هر کشور و شرایط اقتصادی آن است. سراسر جنوب اروپا از طریق یک رکود طولانی مدت از نظر انسجام داخلی آن متزلزل و از نظر اجتماعی عمیقا جدا شده است.

نویسنده در ادامه به بحران دولتی این روزها در ایتالیا اشاره کرده و نوشت: بحران دولتی ایتالیا که حالا از طریق تلاش مجدد برای ساختن یک ائتلاف بین دو حزب پوپولیستی لیگ شمال و جنبش پنج ستاره می رود تا به سوی غلبه بر این بحران پیش رود واکنشی به شرایط اقتصادی فاجعه بار این کشور است. این کشور به اندازه 130 درصد تولید ناخالص ملی خود بدهی دارد.

نویسنده در ادامه به شرایط بد اقتصادی در ایتالیا و ضعف تولید صنعتی و افزایش بیکاری جوانان در این کشور اشاره کرد.

در بخش دیگری از این مطلب به اوضاع این روزهای کشور اسپانیا و برکناری "ماریانو راخوی"، نخست وزیر این کشور توسط پارلمان این کشور اشاره شده و آمده است که حالا اولویت در این کشور ساختن یک دولت جدید است. البته در اسپانیا هیچ جنبش پوپولیستی مانند آنچه در ایتالیا رخ داده وجود ندارد که بتواند این کشور را ناپایدار کند.