به گزارش پارس نیوز، 

«هاکان آتیلا» مدیر سابق «هالک بانک» ترکیه که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در نیویورک محاکمه شده است، به 32 ماه زندان محکوم شد و با توجه به اینکه از سوم ژانویه 2017 در بازداشت به سر می‌برد، تنها 18 ماه حبس خواهد شد.

«بکر بوزداغ» سخنگوی دولت ترکیه در صفحه رسمی توییتر خود درباره حکم دادگاه «هاکان آتیلا» اعلام کرد: دادگاه آمریکا قانون را زیر پا گذاشته و محاکمه عادلانه‌ای انجام نداده، بلکه تنها یک حکم از پیش تعیین‌شده را در تاریخ مقرر اعلام کرد. این محاکمه حقوقی نیست بلکه سیاسی است. هیچ کس نمی‌تواند ترکیه را با این توطئه به زانو درآورد و برای ما تعیین تکلیف کند. این محاکمه اثباتی بر همکاری تشکیلات فتح‌الله گولن در ترکیه با سیا و اف.بی.آی در آمریکا است. این محاکمه بخشی از اقدامات فتح‌الله گولن مزدور تحت حمایت آمریکا است که در ادامه توطئه 17-25 دسامبر 2013 و کودتای نافرجام 15 جولای 2016 علیه ترکیه انجام می‌گیرد.

گفتنی است در جریان محاکمه «رضا ضراب» تاجر ایرانی-ترکیه‌ای، وی علیه «هاکان آتیلا» شهادت داد و او را مغز متفکر طرح‌های دور زدن تحریم ایران توصیف کرد. رسیدگی دستگاه قضایی آمریکا به پرونده مدیر هالک بانک، که بانکی دولتی ترکیه است، با طرح ادعاهایی علیه وزیر اقتصاد ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور نیز همراه است و زمینه‌ساز تنش میان دولت‌های ترکیه و آمریکا شده است. ضراب اردوغان را متهم کرد که از دور زدن تحریم‌ها مطلع بوده است اما اردوغان هرگونه تخلفی در این زمینه را رد کرده و با بی‌گناه دانستن هاکان آتیلا، گفت: اگر او را مجرم بدانند، مثل این است که جمهوری ترکیه را مجرم تلقی کرده‌اند.

قاضی دادگاه آمریکا هنگام صدور حکم برای هاکان آتیلا تخفیف قائل شد و او را یک مهره‌ توصیف کرد که عمدتاً با پیروی از دستوراتی که از بالا می‌آمده عمل می‌کرده است. به همین خاطر از درخواست 20 سال زندان برای وی تنها 32 ماه زندان را حکم داد.