به گزارش پارس نیوز، 

دوغو پرینچک رهبر حزب وطن گفت: اقدام آمریکا در خروج از برجام به مفهوم تهدید جنگی علیه کشورهای غرب آسیا است و دولت آنکارا وظیفه دارد تا در راستای حفظ و احترام به یکپارچگی خاک خود و کشورهای منطقه با این فتنه مقابله کند.

دوغو پرینچک در گفت و گو با شبکه اولوسال به ارزیابی خروج آمریکا از برجام پرداخت و ضمن محکوم کردن آن اظهار کرد: سران احزاب سیاسی کشور باید واکنش منفی خود به اقدام ترامپ مبنی بر خروج از برجام را نشان دهند و من از همه نامزدهای ریاست جمهوری می خواهم در جمع حامیان خود قول عدم همراهی با تحریم های آمریکا علیه ایران را بدهند و این اقدام کاخ سفید را محکوم کنند. 

وی ضمن تهدید جنگی خواندن خروج ترامپ از برجام افزود: ترکیه نقش تعیین کننده ای در نقشه جنگی آمریکا خواهد داشت چرا که مقاومت آنکارا در مقابل واشنگتن باعث می شود کاخ سفید از شروع جنگ در منطقه منصرف شود، به همین دلیل همه مردم و مسوولان ترکیه را به همبستگی و حمایت از ایران و عدم همراهی با تحریم های آمریکایی دعوت می کنم.

رهبر حزب وطن اضافه کرد: خروج ترامپ از برجام فقط تهدیدی علیه ایران نیست بلکه در ادامه ترکیه را نیز هدف قرار خواهد داد چون که همکاری نزدیک ترکیه، روسیه و ایران در غرب آسیا به مانع بزرگی در مسیر توسعه طلبی رژیم صهیونیستی و طرح 'اسراییل بزرگ' در منطقه تبدیل شده است.

رجب طیب اردوغان نیز صبح امروز طی مصاحبه ای با شبکه سی.ان.ان. انترنشنال در رابطه با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اظهار کرد: توافقات بین المللی مطابق با خواسته یک طرف فسخ یا امضا نمی‌شود.

وی در ارزیابی خروج ترامپ از برجام بیان کرد: توافق هسته ای ایران با آمریکا و 6 کشور دیگر فرایند منفی را که سالها ادامه داشت، به وضعیتی مثبت تبدیل کرده و امیدهایی را ایجاد کرده بود.

وی تاکید کرد: آمریکا، به دلیل‌ عدم پایبندی به توافقی که امضا کرده، بازنده خروج از برجام خواهد بود.

وزارت خارجه ترکیه نیز دیشب در واکنش به تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته ای با ایران طی بیانیه ای، این اقدام را 'گامی ناامید کننده' عنوان کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: ترکیه همواره اعلام کرده که مذاکره و روش دیپلماتیک تنها راه حل برنامه هسته ای ایران می باشد و در گذشته نیز در این راستا تلاش کرده است.

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه همچنین تصویب برجام در سال 2015 را گامی مهم در راستای ممانعت از گسترش سلاح هسته ای عنوان کرده و آورده است: برجام نشان داد که حتی دشوارترین مسائل نیز از طریق مذاکره قابل حل است.

همچنین دیشب، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام گفت که این تصمیم، موجب بی ثباتی در منطقه می شود.

کالین در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: 'خروج یک جانبه ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای با ایران، تصمیمی است که سبب درگیری های جدید خواهد شد.'

به گزارش ایرنا، توافق ایران، روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا که در سال 2015 به دست آمد، درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران است که به نام برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) شناخته می شود.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ و دولت جدید آمریکا، این تعهد از سوی واشنگتن اجرا نشده و در عمل با ایجاد جنگ روانی، منافع ایران را در این توافق به گروگان گرفته اند در حالی که ایران بر اساس 11 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی به همه تعهدات خود به طور کامل پایبند بوده است. 

دونالد ترامپ دیشب در سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج می شود.

این اقدام با انتقاد گسترده کشورهای مختلف از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سران انگلیس، فرانسه و آلمان روبرو شد و اعلام کردند که به برجام پایبند می مانند.