معاون دادستان عمومی روسیه ضمن اشاره به حمله با گاز اعصاب به اسکریپال در سالزبری انگلیس گفت، مقامات انگلیس پیش از این هم از سناریوی مشابهی برای دو جاسوس سابق روس‌تبار استفاده کرده بودند.

معاون دادستان عمومی روسیه گفت، در سال 2003 بوریس برزوویسکی در لندن مورد سو‌ء قصد قرار گرفت و در سال 2006 الکساندر لیتویننکو مسموم و کشته شد، اما با وجود درخواست‌های روسیه، از انگلیس برای بررسی این پرونده‌ها، تاکنون هیچ مدرکی به روسیه ارائه نشده است.

وی در ادامه افزود، در همه موارد، انگلیس ادعا‌های بی‌اساس مطرح کرد، ولی وزارت کشور انگلیس هیچ مدرکی برای اثبات ترور این افراد، پیدا نکرده بود.

کاراپتیان افزود، امروز روسیه رونوشت چند سند مختلف شامل مکاتبات متعدد با خانم ترزا می‌نخست وزیر کنونی انگلیس و وزیر کشور سابق این کشور را در رابطه با مکاتبات لندن و مسکو پیرامون جرایم مرتبط، منتشر خواهند کرد.

وی همچنین گفت: پیش از آنکه افراد متهم به قتل لتویننکو به انگلیس وارد شوند، پلوتونیوم 210 که عامل مرگ وی بود، در انگلیس وجود داشت.

سرگئی اسکریپال اسفند گذشته در انگلیس مورد حمله با گاز اعصاب قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد. وی یک جاسوس دوجانبه سابق روس‌تبار است که در سال 2006 از سوی دادگاهی در روسیه، به دلیل همکاری با سرویس MI۶ انگلیس در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم شده بود.

وی پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت.

بعد از حمله با گاز اعصاب به اسکریپال، لندن دولت روسیه را مسئول این حمله دانست و اقدام به اخراج دیپلمات‌های روسیه کرد. در مقابل روسیه این اتهام را رد و برخی دیپلمات‌های انگلیسی را اخراج کرده بود.