به گزارش پارس نیوز، 

در پیام حذف‌شده وزارت خارجه انگلیس که 22 ماه مارس (2فروردین) منتشر شد، آمده بود: کارشناسان بین‌المللی آزمایشگاه علوم دفاعی و فناوری پورتون داون تشخیص داده‌اند که عامل مسمومیت سرگئی اسکریپال ماده سمی نوویچوک با درجه نظامی، ساخت روسیه بوده است.
در ادامه این پیام یادآوری شده که اعتبار آزمایشگاه پورتون داون از سوی سازمان منع تسلیحات شیمیایی تائید شده است.
وزیر خارجه انگلیس نیز پیشتر در گفت‌وگو با شبکه دویچه وله گفته بود که آزمایشگاه پورتون داون به او اطمینان داده است که عامل مسمومیت سرگئی اسکریپال ماده سمی ساخت روسیه بوده است.
این در حالی است که گری ایتکنهد رئیس بخش اجرایی آزمایشگاه «پورتون داون» روز گذشته برخلاف ادعای دولت انگلیس به شبکه اسکای نیوز اعلام کرد: روسی بودن ماده شیمیایی مسمومیت عامل «سرگئی اسکریپال» اثبات نشده است.
وی افزود: ما قادریم که نوع این ماده سمی را 'نوویچوک' و درجه آن را نظامی تشخیص دهیم؛ اما نتوانستیم منشاء دقیق آن مشخص کنیم. کشف منشاء اصلی این ماده نیازمند اطلاعات غیرعلمی بیشتری است که برخی از آن‌ها در اختیار دولت است.
«ایتکنهد» خاطرنشان ساخت که وظیفه آزمایشگاه او جمع‌آوری اطلاعات علمی در رابطه با ماهیت ماده سمی بوده، اما شناسایی محل ساخت آن بر عهده محققان این آزمایشگاه نیست.
سفارت روسیه در لندن با انتشار بیانیه‌ای گفته است: از ابتدا اطمینان داشتیم که اظهارات دولت انگلیس مبنی بر اینکه عامل مسمومیت سرگئی اسکریپال ساخت روسیه بوده، بی‌اساس است. اکنون اظهارات مسئولان آزمایشگاه پورتون داون تائید کرد که ادعاهای مطرح‌شده برمبنای مفروضات و نه تحقیقات بوده است.
این سفارت خانه همچنین با اشاره به حذف پیام توییتری وزارت خارجه انگلیس خواستار پاسخ لندن در این رابطه شده است.
روابط روسیه و انگلیس درپی مسمومیت اسکریپال جاسوس پیشین به‌شدت تیره شده و دو کشور ده‌ها دیپلمات‌ طرف مقابل را در چارچوب همین پرونده اخراج کرده‌اند. این وضعیت همچنین بین واشنگتن و مسکو و همچنین کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیش‌آمده است.
اسکریپال سال 2010 هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
وی پیش‌تر مأمور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس درسال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد، او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی‌ام.آی.6 گزارش داده است.
سرگئی اسکریپال 66 ساله که در انگلیس زندگی می‌کرد، چندی پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا شد و عنوان شد که وی توسط یک ماده شیمیایی مسموم شده است.
مسکو هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است که شاید لندن، اسکریپال را برای بهره برداری از این حادثه به نفع خود، مسموم کرده باشد. وی این فرضیه را مطرح کرد که احتمال دارد سازمان های جاسوسی انگلیس در مسمومیت این جاسوس پیشین دست داشته‌اند تا دولت لندن از این رهگذر، توجه همگانی را از مساله برگزیت منحرف کند.
وزارت خارجه انگلیس در آخرین واکنش خود به این حادثه روز گذشته اعلام کرد که لندن همچنان معتقد است روسیه مسئول این حمله بوده است.