نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال تعطیلات 10 روزه در حالی به واشنگتن بازمی‌گردند که با فشار فزاینده ای برای واکنش به خشونت های مسلحانه اخیر در این کشور روبرو هستند.

سران جمهوری خواه کنگره تا کنون به تیراندازی مرگبار اخیر در فلوریدا و همچنین طرح های پیشنهادی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد مسلح کردن معلمان مدارس واکنش نشان نداده‌اند؛ هرچند ترامپ روز یکشنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت مسلح کردن معلمان تصمیمی است که بر عهده ایالت ها قرار دارد.

سکوت جمهوری خواهان این پیام آشکار را دارد که آنها تمایلی برای حمایت از پیشنهادهای ترامپ، طرح پیشنهادهایی دیگر یا اصولا دست زدن به اقدامی مشخص در این باره ندارند.

محتمل ترین گزینه پیش روی جمهوری خواهان تقویت مراحل بررسی سوابق روانی متقاضیان خرید اسلحه است.

از سوی دیگر این سکوت و انفعال جمهوری خواهان به خوبی نشان می دهد آنها با هر طرحی که محدودکردن دسترسی به اسلحه و در نتیجه مخالفت با آزادی حمل سلاح درون حزب جمهوری خواه را به دنبال داشته باشد مقابله خواهند کرد.

جمهوری خواهان حتی پیش از حادثه مرگبار تیراندازی چهاردهم فوریه فلوریدا با هفده کشته، نیز قصد نداشتند در آستانه انتخابات حساس میان دوره ای کنگره آمریکا بحث حساس سیاسی محدودیت دسترسی به سلاح را مطرح کنند چراکه با از دست دادن حمایت حامیان آزادی دسترسی به سلاح ممکن بود اکثریت خود را در کنگره از دست بدهند.