کالین با شرکت در یک برنامه زنده شبکه تلویزیونی تی.آر.تی در سخنانی اظهار کرد: عملکرد آمریکا در سوریه به بروز مشکلاتی در این کشور و منطقه منجر شده است و امروز حمایت واشنگتن از گروه های ی.پ.گ و پ.ک.ک در سوریه، در واقع اقدامی علیه تمامیت ارضی این کشور است.

وی بیان کرد: در صورت ادامه حمایت واشنگتن از پ.ک.ک و ی.پ.گ در سوریه، بی تردید به روابط ترکیه با آمریکا آسیبی غیرقابل ترمیم خواهد شد.

وی اضافه کرد: حضور آمریکایی ها در سوریه به بهانه مبارزه با داعش بود اما امروز به رغم متلاشی شدن حکومت داعش، ایالات متحده همچنان به حضور خود در سوریه و حمایت از ی.پ.گ ادامه می دهد که نشانگر هدف آمریکا در دستیابی به موقعیت ژئوپولتیک در سوریه است.

کالین تاکید کرد: رابطه بین آمریکا و ی.پ.گ ممکن است تاکتیکی و گذرا باشد اما این وضعیت، تهدیدی استراتژیک برای ترکیه محسوب شده و به تقویت پ.ک.ک منجر می شود که این موارد را دولت های اوباما و ترامپ درک نکرده و نمی کنند.

دولت آمریکا سال 2015 میلادی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش وارد سوریه شد و به ادعای کارشناسان سیاسی ـ امنیتی ترکیه، به تجهیز تسلیحاتی گروه های جنگجوی منطقه به ویژه یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) پرداخت.

مقامات ارشد ترکیه بارها اعتراض خود را نسبت به ارسال سلاح از سوی آمریکا به ی.پ.گ اعلام کرده و مدعی شده اند که تجهیز تسلیحاتی ی.پ.گ در اختیار گروه پ.ک.ک قرار می گیرد و به این طریق امنیت ملی ترکیه را به خطر می اندازد.

دونالد ترامپ اواخر سال گذشته میلادی در گفت و گوی تلفنی با اردوغان قول توقف ارسال سلاح به ی.پ.گ را داد اما به گفته مقامات آنکارا، همچنان ارسال سلاح به گروه های ی.پ.گ و پ.ی.د در سوریه ادامه دارد.

مقام های آنکارا مدعی هستند که یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) که شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) محسوب می شود، با حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) همکاری دارد و هر دو، شاخه سوری این گروه تروریستی هستند و این گروه ها امنیت ملی ترکیه را به خطر انداخته اند.

دولت ترکیه با ادعای نابودی نیروهای حزب 'کارگران کردستان ترکیه' (پ.ک.ک) و حزب 'اتحاد دموکراتیک سوریه' (پ.ی.د)، 'یگان‌های مدافع خلق سوریه' (ی.پ.گ) و داعش، ماه گذشته میلادی با تجاوز به خاک سوریه، عملیاتی را با نام 'شاخه زیتون' در 'عفرین' سوریه آغاز کرد که بنا به اعلام رسانه های این کشور، در پی آن تاکنون بیش از یکهزار و 600 نفر از جنگجویان گروه های ی.پ.گ و پ.ک.ک کشته شده اند.

مقامات ارشد ترکیه بارها در سخنان خود خطاب به دولت آمریکا هشدار داده اند که در صورت خارج نکردن 'تروریست ها' از منبج، ارتش ترکیه بعد از عفرین، از زمین و هوا به شرق فرات و شهر منبج حمله خواهد کرد.