گروه تحلیلی خبری «پارس»_ دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا، سردار صفوی در نشست «بررسی بحران سوریه، آخرین تحولات میدانی و سیاسی» که در موسسه آینده پژوهی جهان اسلام برگزار شد، با اشاره به تبدیل شدن سازمان چریکی حزب الله به یک ارتش مقتدر در جریان جنگ سوریه، عنوان داشت: «هم اکنون یک ارتش متحد اسلامی در سوریه بوجود آمده است»؛ موضوعی که در اوایل دهه ی 70 شمسی یک اندیشمند صاحب قلم به لزوم آن اشاره کرده بود.

سال 1995 در اروپا جنگی در گرفت که طی آن جنایات فراوانی علیه بشریت به وقوع پیوست. اما این جنایات گسترده باعث نشد تا جهان به ظاهر متمدن غربی، رگ غیرت درشت نماید و گریبان متجاوزان و جنایتکاران را بگیرد و به یاری ستمدیدگان بشتابد.

غفلت از حقوق بشر در ماجرای آن جنگ، یک علت عمده داشت. دلیل این اتفاق تلخ، مسلمان بودن مظلومان آن واقعه بود. جنگ بوسنی و هرزگوین که از آن به بزرگترین نسل کشی بعد از جنگ جهانی دوم در اروپا یاد می شود، جنگی نژادپرستانه از سوی صرب ها علیه مسلمانان بوسنی بود.

در کوران آن حوادث، شهید سیدمرتضی آوینی مقاله ای نگاشت به نام «ارتش متحد اسلامی» و در این مقاله با تحلیل سیاست های حاکم بر جهان و رویکردهای دوگانه ی آمریکا در رویدادهای مشابه، جنایات وحشیانه ی صرب ها علیه مسلمانان و سکوت جامعه ی جهانی را فرصت مناسبی برای عمل متقابل مسلمانان در ایجاد یک ارتش متحد اسلامی بر خلاف قواعد تحمیلی از سوی قدرت های استکباری برشمرد. گرچه این پیشنهاد پس آن از سوی صاحب منصبان به صورت جدی دنبال نشد؛ اما سال ها بعد و در گیرودار یک جنایت دیگر توانست سر بر آورد و به توفیقات بسیار چشمگیری دست یابد.

اکنون پس از گذشت سال‌ها از مظلومیت مسلمانان بوسنی و پس از عروج عارفانه سید شهیدان اهل قلم، یک مقام عالی رتبه نظامی و فردی مطلع در امور راهبردی منطقه و جهان، تشکیل «ارتش متحد اسلامی» را اعلام کرد.

آنچه شهید سید مرتضی آوینی درباره ی «ارتش متحد اسلامی» عنوان کرد، سال ها بعد در مواجهه با دولت تروریستی داعش در منطقه ی غرب آسیا ظهور یافت. بر مبنای تحلیل شهید آوینی وقتی جامعه ی جهانی در برابر یک ظلم آشکار سکوت می کند و از ابزارهای بین المللی مانند شورای امنیت و شورای حقوق بشر سازمان ملل برای مقابله با جنایات واقع شده استفاده نمی کند؛ فضای افکار عمومی، این حق را برای مظلومین در نظر می گیرد که بر خلاف آنچه قواعد استکباری عالم حکم می‌کند، دست به کار شده و برای دفاع از خود، تشکیلاتی منسجم بنا کنند.

وقتی آمریکا در مواجهه با اتفاقات رخ داده در منطقه ی غرب آسیا سیاست های دوگانه ای را اتخاذ کرد و عملا دست جنایتکاران تروریست را در قتل عام شیعیان و حتی سنی مذهبان غیر وهابی باز گذاشت؛ با تدبیر رهبران مقاومت، نیروهای پراکنده ی اسلامی در سراسر منطقه، دست در دست هم نهادند و در کنار یکدیگر اقدام به تشکیل یک ارتش متحد اسلامی کردند. ارتشی که سربازان آن از هند، افغانستان، پاکستان، ایران، عراق، سوریه و لبنان، دوشادوش هم، با برطرف کردن تهدید تکفیری ها به محاصره رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان دشمن شماره یک ملت های منطقه ی غرب آسیا پرداختند.

اکنون پس از گذشت سال‌ها از مظلومیت مسلمانان بوسنی و پس از عروج عارفانه سید شهیدان اهل قلم، یک مقام عالی رتبه نظامی و فردی مطلع در امور راهبردی منطقه و جهان، تشکیل «ارتش متحد اسلامی» را اعلام کرد. بی شک توفیقات امروز محور مقاومت، ثمره خون همان شهیدان و روشن ضمیران همیشگی تاریخ است.