به نقل از سایت شبکه العربیه، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در اظهاراتی مطبوعاتی تصریح کرد که فعلا هیچ طرحی در مورد پایان اشغال فلسطین رسما به شورای امنیت ارائه نشده است و هیچ کدام از اعضای این شورا چنین درخواستی نداده‌اند.

این در حالی است که نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل روز گذشته پیش نویس طرح عربی در رابطه با پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی 1967 را میان کشورهای مختلف توزیع کرد.

مارک تونر این اقدام را نامتناسب با برنامه‌های سازمان ملل خواند و گفت: فعلا زود است که از پیش نویس قطعنامه پایان اشغال فلسطین سخن به میان آورد.

تونر مدعی شد که موضع کشورش در قبال شهرک سازی رژیم صهیونیستی تغییری نکرده است و آمریکا هرگونه شهرک سازی در اراضی فلسطینی را اقدامی غیرقانونی و مانعی اساسی بر سر راه تحقق صلح و سازش در خاورمیانه می‌داند.

پیش نویس قطعنامه ارائه شده توسط نماینده فلسطین در سازمان ملل شهرک‌های صهیونیست نشین در اراضی فلسطینی سال 1967 را غیرقانونی و آنها را مانعی اساسی بر سر راه تحقق صلح و سازشی عادلانه و راهکار تشکیل دو کشور می‌داند.

واشنگتن در فوریه سال 2001 پیش نویس قطعنامه‌ای مشابه در مورد شهرک‌های صهیونیست نشین ( که این شهرک‌ها را غیرقانونی و مانعی بر سر راه صلح دانسته بود) وتو کرد.