به گزارش پارس به نقل از فارس، «صائب عریقات» عضو ارشد کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در واکنش به عدم تصویب طرح پایان اشغالگری اسرائیل در شورای امنیت گفت که این اقدام نادیده گرفتن قانون بین‌المللی و چراغ سبزی به اسرائیل است تا تعرضات خود علیه ملت فلسطینی و مقدسات در قدس اشغالی را ادامه دهد.

بنا به گزارش وب گاه خبری «قدس» فلسطین، عریقات افزود: در پاسخ به وتوی این طرح توسط آمریکا تمام تلاش خود را برای پیوستن به دادگاه کیفری خواهیم کرد و تشکیلات خودگردان امروز (چهارشنبه) با تشکیل جلسه‌ای اضطراری چگونگی پیوستن به سازمان‌های بین‌المللی را بررسی خواهند کرد.

«احمد عساف» سخنگوی جنبش فتح نیز در واکنش به این اقدام شورای امنیت گفت: جامعه بین‌الملل یک بار دیگر در امتحان حقیقت و راستگویی شکست خورد .

وی در گفت‌‌وگو با شبکه رسمی «فلسطین» افزود: آمریکا موضع طرفدارانه شدید خود از اسرائیل را آشکار کرد و به جهان اثبات کرد که در طرف ناحق ایستاده است. آمریکا با این اقدام تأیید خود در مقابل جامعه عرب و کل جهان را از دست داد.

«جمیل مزهر» عضو دفتر سیاسی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین گفت: طرح تقدیم شده به شورای امنیت خواست گروه‌های فلسطینی را تحقق نمی‌کرد اما وتوی آمریکا علیه آن، میزان طرفدارای واشنگتن از رژیم اشغالگر اسرائیلی را آشکار کرد و پوشش لازم برای شهرک‌سازی اسرائیلی و تعرض به مقدسات فلسطین را به وجود آورد.

وی افزود: ملت فلسطین تنها ملتی در جهان است که زیر یوغ اشغالگر زندگی می‌کند و این حق مقاومت فلسطین است که برای آزادی از رژیم اشغالگر بکوشد و بر جنایات اسرائیل سکوت نکند.

«صالح ناصر» عضو دفتر سیاسی جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین تصریح کرد: نیروهای ملی و اسلامی فلسطینی خواستار پس گرفتن طرح مذکور به دلیل ناقص بودند آن بودند . وی درباره عدم برگزاری نشستی فلسطینی-فلسطینی در این باره اظهار تأسف کرد.

ناصر در ادامه خواستار پایان مذاکرات سازش با اسرائیل تحت نظر آمریکا شد و گفت واشنگتن همواره طرفدار اسرائیل بوده است.

این طرح توسط اردن به نمایندگی از دولت‌های عربی در شورای امنیت دوشنبه شب(8 دی) به این نهاد تحویل داده شد. «دینا قعوار» سفیر اردن در سازمان ملل ضمن اظهار تأسف در مورد عدم طرح مذکور گفت: امید داشتیم شورای امنیت امروز طرح عربی فوق را تصویب کند زیرا این شورا مسئولیت اخلاقی و قانونی دارد تا به نزاع اسرائیلی-فلسطینی که منشأ نزاع در خاورمیانه است، پایان دهد.

این پیش نویس که کشور فلسطین را تنها به مرزهای پیش از سال 1967 محدود می کرد، سه‌شنبه (دیروز)تنها توانست آرای 8 عضو شورا را به دست آورد. پیش نویس ارائه شده، برای تصویب، نیاز به دستکم 9 رأی مثبت داشت.

قرار است «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امشب در این مورد سخنرانی کند.