پس از آخرین آزمایش موشکی کره شمالی، نماینده این کشور در سازمان ملل گفت دو کره در وضعیت نیمه‌جنگی قرار دارند.

دویچه وله نوشته است: لحن کره شمالی در منازعه دیرین با همسایه جنوبی‌اش تندتر و شدیدتر شده است. سو سه پیونگ، نماینده کره شمالی در سازمان ملل، می‌گوید دو کشور در حالت "نیمه‌جنگی" هستند. سو سه پیونگ رزمایش نظامی بزرگ آمریکا و کره جنوبی را محکوم کرد و هدف این مانور را "قطع سر رهبری جمهوری جمهوری دموکراتیک خلق کره" خواند.

سو سه پیونگ در سازمان ملل گفت اگر ایالات متحده به این اقدام ادامه دهد، کره شمالی تدابیر تلافی‌جویانه‌ای در نظر خواهد گرفت: «کره شمالی باید تسلیحات هسته‌ای بیشتری برای مقابله با این اقدامات تولید کند.»

کره شمالی در ۶ ژانویه ۲۰۱۶ برای چهارمین مرتبه ظرف ده سال گذشته، دست به آزمایش هسته‌ای زد. پیونگ یانگ یک ماه پس از آن نیز یک موشک قاره‌پیما آزمایش کرد و از آن زمان تاکنون پیوسته خبری از آزمایشی دیگر می‌رسد.

ارتش کره جنوبی روز اول آوریل خبر داد که همسایه کمونیست این کشور دوباره یک موشک بالستیک پرتاب کرده است. پیونگ یانگ در ماه‌های اخیر یک بمب هیدروژنی نیز آزمایش کرده بود.

این اقدام‌ها ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل هستند. شورای امنیت در اوایل ماه مارس، تحریم‌های تازه‌ای را با کمک چین، علیه پیونگ یانگ وضع کرد. طبق این تحریم‌ها، دارایی‌های کره شمالی در آمریکا مسدود، صادارت به کره شمالی و سرمایه‌گذاری در این کشور ممنوع شدند.

با این تحریم‌ها، آمریکا اختیارات دولت این کشور برای تحریم اشخاص، از جمله شهروندان غیرآمریکایی که به اشکال گوناگون با کره شمالی معامله می‌کنند را گسترش داد.

اظهارات سفیر کره شمالی علیه مانور نظامی آمریکا و کره جنوبی در شرایطی بیان شده که واشنگتن هم‌اینک میزبان اجلاس خلع سلاح است. اوباما در این اجلاس با خانم پارک گوئن‌های، رئیس جمهور کره جنوبی و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن درباره تهدیدهای فزاینده‌ی کره شمالی گفت‌وگو کرد.

رزمایش نظامی واشنگتن و سئول، یک مانور چند هفته‌ای است که همه ساله با همکاری دو کشور برگزار می‌شود اما رزمایش سال جاری فراتر از گذشته بود. در میانه ماه مارس هزاران سرباز دو کشور در چارچوب این رزمایش، عملیات فرضی فرود در خاک کره شمالی را شبیه‌سازی کردند.