به گزارش پارس، ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: یکی از نگرانی‌های آمریکا که در جریان مذاکرات حقوق بشری این کشور با چین مطرح شد، مساله سرکوب وکلای عمومی و همچنین قوانین پیشنهادی برای نظارت امنیتی بر سازمان‌های غیردولتی بود.

"تام مالینوفسکی"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: احساس هشدار فزاینده‌ای در دولت آمریکا در قبال چنین تحولاتی و همچنین مسیری که چین برای مبارزه با نفوذ فرهنگی غرب در پیش گرفته به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: این مذاکرات فرصتی برای تاکید بر اهمیت بهبود مشخص وضعیت حقوق بشر در چین در صورتی که طرف چینی خواهان مثبت بودن لحن و ماهیت نشست با آمریکا است، ایجاد کرده است.

لی جین هوآ، مقام وزارت امور خارجه چین که سرپرستی هیات چینی را برعهده داشت، قرار است امروز (جمعه) یک کنفرانس خبری جداگانه در محل سفارت چین در واشنگتن داشته باشد.

طی روزهای اخیر قانون‌گذاران آمریکایی از باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تقاضا کردند تا در جریان سفر شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین در ماه سپتامبر به واشنگتن مساله حقوق از دستور کار خارج نشود.

همچنین به گفته آنها مسائل امنیت سایبری و امنیت دریایی، اقتصاد و تجارت و همچنین تغییرات آب و هوا نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

مالینوفسکی مذاکرات روز پنجشنبه خود با جین هوآ را که با حضور چند آژانس دولتی دو طرف انجام شد، بسیار دقیق و بااهمیت توصیف کرد اما گفت اختلافاتی عمیق همچنان وجود دارد.

وی تاکید کرد: طرف چینی همچنین خشونت‌های پلیس آمریکا از جمله کشتن مایکل براون نوجوان سیاهپوست غیرمسلح توسط یک افسر سفیدپوست در شهر فرگوسن را مطرح کرد.

با این حال وی گفت: بخش عمده این مذاکرات متمرکز بر وضعیت چین بوده است.