به گزارش پارس به نقل از ايرنا، در حالیکه سفر رئیس جمهور چین به آمریکا برای ماه سپتامبر امسال (شهریور - مهر) برنامه ریزی شده، روابط دو کشور طی ماههای اخیر دچار تنش شدید شده و دامنه این اختلافات هر روز گسترده تر می شود.

یکی از مواردی که چین در خصوص آن با آمریکا اختلاف نظر دارد و بر نگرانی این کشور افزوده، اختلاف بر سر دریای جنوبی و حضور نظامیان آمریکایی در این منطقه و همچنین برنامه های مداخله جویانه نظامی آمریکا برای آینده قاره آسیا و اقیانوس آرام است.

آمریکا اما در مقابل خواستار توقف فعالیت های چین در دریای جنوبی و برخی جزایر آن از جمله جزیره «نانشا» است که پکن با برخی همسایگان خود در خصوص آن اختلاف نظر دارد.

آمریکا در هفته های اخیر پکن را متهم به خشک کردن دریا و ساخت جزایر مصنوعی در محدوده جزایر «نانشا» کرد و هشدار داد فعالیت ها و ادعای ارضی چین می تواند منطقه را به سمت نظامی شدن سوق دهد. 

اختلاف نظر دو کشور صرفا محدود به موارد یاد شده نمی شود بلکه دو طرف، سال هاست در زمینه نرخ ارز ملی چین، حقوق بشر و موضوعات مربوط به کره شمالی هم با یکدیگر اختلافات نظر دارند.

با این حال به نظر می رسد که چین سعی دارد تا قبل از سفر «شی» به آمریکا اوضاع را تا حدی سر و سامان دهد.

البته دو کشور از هفته گذشته فعالیت ها در زمینه کاهش تنش ها را آغاز کرده اند که در این رابطه می توان به سفر «فان چانگ لونگ» معاون فرمانده کل قوای چین به آمریکا اشاره کرد که به دعوت همتای آمریکایی خود به این کشور رفت.

پس از اتمام این سفر مشخص شد که اصلی ترین هدف انجام آن، آرام کردن اوضاع و جلوگیری از وخیم تر شدن مناسبات دو طرف بخصوص در عرصه نظامی بود که البته قلمروهای دیگر را هم تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

در واقع چین با فرستادن «فان» تلاش کرده است تا موفقیت سفر رئیس جمهور به آمریکا را تضمین کند.

حالا قرار است هفتمین دور گفت و گوهای راهبردی و اقتصادی دو کشور و همچنین ششمین دور رایزنی های بلندپایه در باره تبادلات مردمی سه روز دیگر (2 و 3 تیر ماه) در واشنگتن برگزار شود.

چین و آمریکا نزدیک به 90 ساختار گفت و گو بین یکدیگر دارند که این دو مهمترین آنها محسوب می شود.

قرار است طرفین در این مذاکرات عمدتا اختلافات نظامی، مسایل امنیتی، منازعات تجاری، تبادلات فرهنگی، ورزشی و نیروی انسانی را مورد بحث و بررسی قرار دهند تا بتوانند در آینده در راستای تقویت اعتماد دوجانبه گام بردارند.

هم اکنون ارزش تبادلات اقتصادی دو کشور به 550 میلیارد دلار می رسد ضمن آنکه آمریکا تاکنون 100 میلیارد دلار در چین سرمایه گذاری کرده است.

وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای تایید کرده است که در نشست های یاد شده، محورهای مختلفی از جمله مسایل امنیتی، اقتصادی و تبادلات مردمی مورد بحث و بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.

«وانگ یانگ» معاون نخست وزیر و «یانگ جیه چی» عضو ارشد شورای دولتی از چین و «جان کری» وزیر خارجه و «ژاکوب لا» وزیر خزانه داری آمریکا ریاست اجلاس ها را که در واشنگتن برگزار می شود، بر عهده دارند.

علوم و فنون، فرهنگ، اقتصاد، تجارت، ورزش، نیروی انسانی، تبادلات مردمی، دانشگاهی، مسایل امنیتی و نظامی از جمله مسایل مورد گفت و گوی طرفین در این نشست ها عنوان شده است.

این نشست ها در شرایطی برگزار می شود که رئیس جمهور چین در اولین سفر خود پس از سال 2013 که به این مقام رسید راهی آمریکا خواهد شد.

«جانگ زی گوانگ» معاون وزیر خارجه چین گفته است که در اجلاس های امسال در باره مهمترین مسایل منطقه ای و جهانی و روابط دوجانبه گفت وگو خواهد شد.

وی گفت که تحولات آسیا و اقیانوس آرام و مسایل مربوط به سازمان ملل هم از جمله نگرانی هایی است که چین قصد دارد آن را با آمریکا در میان بگذارد.