به گزارش پارس به نقل از جام نیوز، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفته است که جنگنده های این کشور حداکثر تا روز ۲۲ فوریه عملیات بمباران علیه مواضع گروه داعش در عراق و سوریه را متوقف خواهند کرد.

ترودو در ماه اکتبر بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد که جنگنده های این کشور را از عملیات ضدداعش خارج خواهد کرد.

اما او گفت کانادا دو هواپیمای تجسسی را در منطقه حفظ خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی، کانادا همچنین هواپیماهای ویژه سوختگیری در آسمان را در منطقه نگاه خواهد داشت و بر شمار سربازانی که به نیروهای بومی برای نبرد با داعش آموزش می دهند، خواهد افزود.

ترودو گفت:‌ «مهم است درک کنیم که هرچند عملیات هوایی می تواند برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت نظامی مثل عقب زدن دشمن خیلی مفید باشد، به خودی خود به ثبات درازمدت برای جوامع بومی دست نمی یابد.»

به گفته او کانادا این موضوع را طی "یک دهه خیلی دشوار در افغانستان" آموخت.

نخست وزیر کانادا گفت که نیروهای مسلح این کشور در عوض انرژی بیشتری را صرف آموزش نیروهای امنیتی عراق خواهند کرد تا "مشتی اراذل آدم کش که شماری از آسیب پذیرترین مردم زمین را مرعوب می کنند را شکست دهیم."

اقدام ترودو با انتقاد حزب مخالف روبرو شده است.

رونا آمبروز رهبر محافظه کاران در جریان نشست پارلمان دولت را به "عقب کشیدن از نبرد با داعش در زمانی که متحدان ما این جنگ را تشدید می کنند" متهم کرد.

ترودو اما تصمیم خود را درست دانست:‌ «فکر کنید طرز فکر ما کهنه است، اما نظر ما این است که باید از همان کاری پرهیز کنیم که دشمن می خواهد انجام دهیم. آنها می خواهند آنها را بزرگ کنیم، تسلیم ترس شویم، درگیر نفرت شویم، با سوءظن به هم نگاه کنیم و عقل را زمین بگذاریم.»

کانادا در جریان جنگ افغانستان بیش از ۱۵۰ کشته داد و بسیاری از مردم این کشور اشتیاقی به ماموریت های نظامی خارجی ندارند.