پايگاه خبري تحليلي «پارس»- دکتر صالح زماني- جان برنان، رييس سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا جمعه گذشته در شوراي روابط خارجي و در پرسش به پاسخي درباره بحران سوريه گفته است که ايالات متحده نگران قدرت گرفتن جريان هاي افراطي براي جايگزيني اسد در اين کشور است. 

امروز که قريب به 4 سال از بحران سوريه مي گذرد بهتر مي توان به ارزيابي درباره راهبرد هاي نادرست آمريکا در سوريه پرداخت. 

داستاني که با ماجراجويي و دخالت هاي مستمر از جريان هاي مخالف اسد آغاز شد امروز اگر حتي براي مردم سوريه تمام شود، براي آمريکا تمام نخواهد شد. 

اين يک نگراني جدي و مسئله اي بي پاسخ براي دولت اوباماست که مسئوليت زايش تروريسم در منطقه طي چهار سال اخير با کيست؟ اين تروريست ها مقصد بعدي شان کجاست؟ چرا تجربه هاي ناکام ماندن هاي پي در پي در افغانستان، عراق و سوريه درسي براي اصلاح راهبردهاي آنها نمي شود؟ 

مسئله نفت، کنترل به اصطلاح تروريسم، روياي شکست هلال شيعي و مساله امنيت اسرائيل سراب هايي بود که چهار سال پيش دولت اوباما و سيستم هاي امنيتي اش را در جستجوي آب به سوي خود کشاند. 

امروز اما اظهارات برنان صحه اي ديگر بر پايان سراب و اعلام ناکامي هاي راهبردهاي اوباما در منطقه است. 

راهبردهايي که اگر کمي مستقل از فشارهاي اسرائيل و فضاسازي هاي کشورهاي عربي و همين طور بر پايه ديپلماسي، گفت و گو و واقع بيني در نظر گرفته مي شد، ممکن بود امروز منجر به چنين مواضعي نشود.