به گزارش پارس به نقل از ایسنا، داعش، دموکراسی، دین و مذهب، اسرائیل، مهاجرت و فرار و سیاست‌های منطقه‌ای از موضوعاتی بود که در نظرسنجی گسترده در خاورمیانه مطرح شد. در این نظرسنجی که از سوی مرکز عربی تحقیقات و مطالعات سیاسی انجام گرفت، بیش از ۱۸ هزار نفر از ۱۲ کشور منطقه شرکت جستند که عبارتند از مصر، الجزایر، عراق، اردن، لبنان، مراکش، کویت، فلسطین، عربستان سعودی، سودان، تونس و موریتانی.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۸۹ درصد اعراب مخالف داعش هستند. میزان این مخالفت در کشورهایی زیاد است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم درگیر داعش و پیامدهای حضور آنها در منطقه هستند: لبنان (۹۹ درصد)، عراق (۹۷ درصد)، اردن (۹۷ درصد). به ویژه اردن و لبنان از کشورهایی هستند که با معضل آوارگان سوری دسته و پنجه نرم می‌کنند.

بشار اسد و آینده سوریه

۶۲ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی کنار رفتن بشار اسد و دولتش را برای آینده‌ سوریه مناسب می‌دانند. ۱۲ درصد نیز خواهان نابودی تمامی نیروهای اپوزیسیون در سوریه هستند. ۹ درصد نیز بر این باورند که پیش از یافتن راه‌حلی سیاسی برای سوریه باید داعش را در این کشور نابود کرد.

همچنان مخالف اسرائیل

رویکرد اعراب به اسرائیل تغییری نکرده است. ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که حاضر نیستند، اسرائیل را به رسمیت بشناسند. به اعتقاد آنان مسئله فلسطین به همه اعراب مرتبط است و نه تنها به فلسطینیان.

وضعیت دشوار اقتصادی

۲۹ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که درآمد کافی برای برای پوشش نیازمندی‌های اولیه خود ندارند. میزان درآمد ۴۸ درصد آنان به اندازه‌ای است که تنها می‌توانند معیشت روزانه خود را تامین کنند. ۲۰ درصد آنان نیز اذعان داشته‌اند که از میزان درآمدشان بالاست و آنها از این رو امکان پس‌انداز دارند.

ترک زادگاه

۲۳ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که مایل به ترک وطن‌شان هستند، البته به دلایل مختلف. در حالی‌ که ۹۵ درصد اردنی‌ها به خاطر دلایل اقتصادی میل دارند، کشورشان را ترک کنند، ۷۵ درصد از عراقی‌ها نبود امنیت کافی در کشورشان را دلیل این خواسته عنوان کرده‌اند.

دموکراسی و اسلام

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۷۱ درصد به سازگار بودن اسلام و دموکراسی باور دارند. نظر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در مورد برقراری دموکراسی در وطنشان متفاوت است. در حالیکه ۴۴ درصد معتقدند که کشورشان آمادگی برقراری دموکراسی را دارد، ۴۸ درصد به این آمادگی اعتقاد ندارند.

باورهای مذهبی

۸۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خود را مؤمن می‌دانند. ۲۴ درصد از این رقم کسانی هستند که گفته‌اند، بسیار متدین هستند و ۶۲ درصد نیز خود را تا اندازه‌ای مذهبی می‌دانند. ۶۰ درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند که ارزش‌هایی مانند صداقت، نوع‌دوستی و کمک‌ به دیگران اساس باورهای آنها را تشکیل می‌دهد. ۳۹ درصد نیز متدین و مؤمن بودن را در پیروی از آیین‌ها و موازین دینی و مذهبی می‌بینند.

سکولاریسم

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در رویکرد و موضع‌شان در قبال سکولاریسم دو دسته‌اند. ۵۲ درصد آنان خواهان جدایی دین از سیاست هستند و ۴۴ درصد مخالف این جدایی‌اند.

 

بهار عربی

۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی "بهار عربی" را رویدادی منفی ارزیابی می‌کنند. قربانیان بیش از اندازه، هرج و مرج و نیز نبود امنیت از دلایلی است که آنان در ارزیابی منفی خود به آن اشاره کرده‌اند. ۳۴ درصد اما "بهار عربی" را رویدادی مثبت می‌دانند که سرنگونی رژیم‌های مستبد و فاسد را در پی داشته است. ناگفته نماند که در سال ۲۰۱۱ تنها ۲۴ درصد نگاهی منفی به بهار عربی داشتند.