به گزارش پارس به نقل از واحد مرکزی خبر، بیزنس اینسایدر نوشت حملات پاریس، ایران و روسیه را در موضع قدرتمندتری قرار داده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بیزنس اینسایدر در گزارشی به قلم ناتاشا برتراند نوشت: فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه -چند روز پس از وقوع مهلک ترین حملات در فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم به دست مهاجمان مرتبط با داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) در سخنانی اعلام کرد:‌ «ما باید نیروهای خود را برای رسیدن به یک نتیجه، ادغام کنیم.»

این در حالی است که فرانسه مدت هاست که به سبب ترس از تضعیف یا سرنگونی داعش -رقیب اصلی دشمن دیرینه اش یعنی بشار اسد رئیس جمهور سوریه- که می تواند سبب تقویت موضع اسد شود در مقابل اتخاذ موضعی سخت گیرانه تر علیه داعش در سوریه مقاومت می کند. اما روز دوشنبه، اولاند اعلام کرد که حملات پاریس سبب شد مقامات فرانسوی در اولویت های خود بازنگری کنند و پذیرفتند که روسیه -هم پیمان دیرینه اسد- می تواند نقشی مهم در این راستا ایفا کند.

یان برمر کارشناس مسائل ژئوپلتیکی و رئیس موسسه اوراسیا گروپ در گفتگو با بیزنس اینسایدر اعلام کرد: «نبود جنگجویان سوری در میدان های نبرد به عنوان شرکایی قابل قبول در حال حاضر همانند قبل از بمب گذاری های فرانسه امری درست محسوب می شود.

او همچنین گفت: «و حمایت های کافی از نیروهای غربی برای انجام این کار به تنهایی نیز وجود ندارد.»

برمر افزود: «این موضوع روسیه و ایران را در موضع قدرتمندتری قرار می دهد. و این احتمال بسیار زیاد است که فرانسه در همکاری با آنها بسیار فراتر از آمریکایی ها عمل کند به ویژه در زمان کنونی.»

با آن که فرانسه به مخالفت با ایفای هر نقشی از سوی اسد در یک «راه حل سیاسی» برای بحران سوریه ادامه می دهد اما اولاند روز دوشنبه اعلام کرد:‌ «دشمن ما داعش است.»

تونی باردان محقق در بنیاد دفاع از دموکراسی های در گفتگو با بیزنس اینسایدر اعلام کرد: «روسیه و ایران همواره در تلاش برای استفاده از اهرم تروریسم جهادی سنی برای رسیدن به اهداف خود در سوریه و به ویژه از بین بردن حمایت ها از مخالفان سنی و رد گزینه کنار رفتن اسد از قدرت به طور کامل استفاده می کنند.»

باردان همچنین گفت: «اما روس ها در حال بستن دری هستند که دولت اوباما باز کرده است که همانا تلاش برای مبارزه علیه داعش به گونه ای است که سبب ناامیدی ایران شیعه نشود.»

او همچنین گفت: «روسیه این روند را در پیش گرفته است و تلاش می کند تروریسم را در سوریه به عنوان شاخه ای از افراط گرایی سنی معرفی کند. به این امید که حمایت شمار کمی از بازمانده های حامی انقلاب سوریه از جمله فرانسه را از بین ببرد.»

روز دوشنبه، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به صوت موثری تغییر قابل توجه در راهبرد آمریکا در قبال داعش را رد کرد و گفت اعزام نیروی زمینی از سوی آمریکا در سوریه «یک اشتباه خواهد بود.»

از نظر برمر نیز این یک راهبرد درست برای آمریکا و فرانسه است.

او گفت:‌ «آمریکا باید با مسکو همکاری کند و باید از موضع خود در این باره که اسد باید برود، دست بردارد . شورشیان نیروهای نیابتی قابل اعتمادی نیستند و آمریکایی ها نیز نمی توانند خودشان به تنهایی از پس کارها بر آیند.»

برمر به مقاله ای اشاره کرد که او کمی پس از مداخله روسیه در سوریه در فایننشال تایمز منتشر کرد. او در آن مقاله ادعا کرد اگر آمریکا و شرکایش خواهان شکست دادن داعش هستند و در عین حال در حال محدود کردن مداخله خود در منطقه هستند این به معنای این «ایده است که ایران در حال حاضر یک قدرت منطقه ای است و این که اسد بر قدرت باقی خواهد ماند و این که روسیه نقشی بزرگتر و بادوام تر در خاورمیانه ایفا خواهد کرد.»

جاناتان شانزر معاون بنیاد دفاع از دموکراسی ها اعلام کرد: «بزرگترین برنده حملات پاریس بشار اسد است.» او افزود: «در میان دلایل جنگ سوریه یا سیل مهاجران به ندرت به اسد اشاره می شود.»

امیل هوکایم تحلیل گر مسائل خاورمیانه در موسسه بین المللی مطالعات راهبردی اعلام کرد همکاری با اسد و هم پیمانانش به داعش اجازه می دهد کنترل بر مناطق تحت حاکمیتش را تشدید کند.

هوکایم گفت: اگر با اسد علیه داعش همکاری کنید قدرت انسانی و اطلاعاتی شورشیان را از دست خواهید داد و در عین حال هم مشروعیت در میان مردمی را که در مناطق تحت کنترل داعش زندگی می کنند را از دست خواهی داد.»

نیکلاس هنین تبعه فرانسه که ده ماه را در اسارت داعش بود اعلام کرد: «مردم سوریه به امنیت نیاز دارند در غیر این صورت، به گروه هایی همانند داعش روی خواهند آورد.»

او گفت: «پس از همه اتفاقاتی که برایم افتاد هنوز احساس نمی کنم داعش یک اولویت باشد. از نظر من، بشار اسد اولویت است. رئیس جمهور سوریه مسئول ظهور داعش در سوریه است و تا مادامی که دولت او بر سر کار باشد، داعش را نمی توان از بین برد.»

ربه الخودر پناه جوی سوری که در واشنگتن زندگی می کند؛ اعلام کرد:‌ «مردم سوریه تقریبا از داعش متنفر هستند. جنگیدن و شکست دادن این گروه زمانی دست یافتنی تر خواهد بود که اسد دیگر از بمب های بشکه ای علیه مردم خود استفاده نکند.»

او افزود: «هر مشکلی ریشه ای دارد. اسد ریشه این آشوب هاست و رهبران جهان باید گام هایی جدیتری برای برکناری او بردارند.»