به گزارش پارس به نقل از  باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی مدعی شد اختلافات داخلی در ایران بر نمایشگاه مطبوعات این کشور تاثیر گذاشته است.

 

پایگاه تحلیلی المانیتور به بررسی نمایشگاه مطبوعات امسال ایران پرداخت و در گزارشی نوشت: بیست و یکمین دوره از برگزاری نمایشگاه مطبوعات ایران طبق روال سال‌های گذشته با حضور اصحاب رسانه داخلی و خارجی در این کشور آغاز به کار کرده است. شعار این دوره از نمایشگاه مطبوعات ایران "نقد منصفانه، پاسخگویی مسئولانه" است؛ اما بروز برخی اختلاف نظرات داخلی در این کشور بر روند برگزاری نمایشگاه سایه افکنده است.

 

المانیتور در ادامه این گزارش مدعی شد: سخنان "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات نشان داد وی و دولت محافظه‌کار او از فضای امنیتی که در مطبوعات ایران بوجود آمده است رضایت ندارند. روحانی در این باره گفت: هیچ مقام امنیتی حق ندارد برای مطبوعات خط مشی تعیین کند. این قابل تحمل نیست که در کشور فقط برخی از مطبوعات بنا به دلایلی خاص همواره در یک حاشیه امن قرار داشته باشند و نگرانی بابت توبیخ و یا لغو پروانه احساس نکنند. این آرامش تعداد محدودی از مطبوعات به دلیل آن است که آنچه را در حقیقت به آن اعتقاد دارند بیان نمی‌کنند. با خواندن تعدادی از این نشریات شما می‌توانید بفهمید فردا چه کسی دستگیر خواهد شد، کدام نشریه توقیف می‌شود و آبروی چه کسی ریخته می‌شود.

 

برخی نشریات و روزنامه‌ها در اعتراض به سخنان رئیس جمهور ایران، حضور در نمایشگاه مطبوعات را تحریم کردند. روزنامه کیهان یکی از تحریم‌کنندگان نمایشگاه مطبوعات ایران است که مدعی شد سخنان رئیس جمهور در واقع سرکوب هر نوع صدای انتقاد و مخالفان ترویج عقاید دشمن است. 

 

المانیتور همچنین مدعی شد: سخنان رئیس جمهور ایران چند روز پس از انتقادات شدید وی درباره بازداشت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بیان شد. تاکید حسن روحانی بر محترم شمردن حقوق اصحاب رسانه و مخالفت عده‌ای با ابراز نگرانی نسبت به نفوذ و اشاعه فرهنگ استعماری غرب، یک نبرد پنهان در فضای مطبوعاتی ایران بوجود آورده است. هرکدام از مقامات عالی رتبه سیاسی و حزبی ایران در این رابطه دیدگاهی جهت‌گیرانه و هم‌سو با احزاب خود دارند. تعداد موافقان و مخالفان آزادی رسانه در ایران با یکدیگر برابری می‌کند و این نزاع برابر تاثیری منفی بر حال و هوای نمایشگاه مطبوعات ایران وارد کرده است.