به گزارش پارس به نقل از  فارس، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه «وضعیت اضطراری» در روابط با ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.
 
اوباما در نامه‌اش به کنگره، نوشته است که روابط تهران و واشنگتن «هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است.»
 
وضعیت اضطراری در روابط با ایران در سال 1979 به دستور رئیس‌جمهور وقت آمریکا برقرار شد. این وضعیت پس از یک سال خود به خود لغو می‌شود، مگر آنکه رئیس‌جمهور 90 روز پیش از تاریخ انقضا تداوم آن را به اطلاع کنگره برساند.
 
در بخشی از نامه اوباما آمده است: «روز 14 نوامبر 1979، رئیس‌جمهور با دستور اجرایی 12170 در ارتباط با ایران وضعیت اضطراری اعلام کرد و وفق قانون اختیارات اضطراری اقتصادی بین‌المللی، گام‌های مربوطه برای برخورد با تهدید نامعمول و فوق‌العاده ناشی از وضعیت ایران برای امنیت ملی، را برداشت.»
 
این نامه می‌افزاید: «روابط ما با ایران هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است و روند اجرای توافقاتمان با ایران به تاریخ 19 ژانویه 1981 (قرارداد الجزایر) همچنان در جریان است. به همین دلیل،‌وضعیت اضطراری که در تاریخ 14 نوامبر 1979 اعلام شد، باید پس از 14 نوامبر 2015 نیز ادامه یابد.»
 
در پایان این نامه آمده است: «بنابراین،‌ طبق بند 202 (d) از قانون وضعیت‌های اضطراری ملی، من وضعیت اضطراری در ارتباط با ایران را که بر اساس دستور اجرایی 12170 اعلام شد، برای یک سال دیگر ادامه می‌دهم.»
 
از سال 1979 که در پی تصرف سفارت وقت آمریکا در تهران وضعیت اضطراری علیه ایران وضع شد، روسای جمهور آمریکا، چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه، همه ساله این وضعیت را تمدید کرده‌اند.
 
وجود وضعیت اضطراری در روابط با ایران، زیربنای تحریم‌هایی است که به بهانه‌های مختلف از سوی واشنگتن علیه ایران وضع شده است.
 
اعلام دوباره وضعیت اضطراری در روابط با ایران در حالی صورت می‌گیرد که ایران و گروه موسوم به 1+5 امسال به توافقی در زمینه مسئله هسته‌ای دست یافتند. واشنگتن می‌گوید با وجود رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای، به اعمال تحریم‌های وضع‌شده به بهانه تروریسم و حقوق بشر ادامه می‌دهد.