به گزارش پارس به نقل از فارس، سخنان تازه جان کری درباره موضوع PMD، یک پایگاه آمریکایی را به نوشتن یادداشتی درباره تغییر موضع دولت باراک اوباما در مذاکرات هسته‌ای واداشت.

جان کری سه شنبه شب(دیشب) در کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا که به صورت ویدئو کنفرانسی در آن شرکت کرد، گفت برای حل PMD اصراری بر توضیح فعالیت‌های گذشته از سوی ایران نیست(جزئیات بیشتر).

این موضوع در حالی مطرح شده که پیشتر مقامات آمریکایی بارها بر لزوم حل مساله ابداعی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران به منظور نیل به توافق نهایی تاکید کرده بودند.

«فارین پالیسی» در یادداشتی در این باره نوشت: «اکنون آمریکا به منظور توافق هسته‌ای ایران آماده کنار گذاشتن PMD است. دولت اوباما آماده کنار گذاشتن یکی از تقاضاهای بلندمدت خود از تهران درباره تحقیق محرمانه موشکی است به این شرط که ایران با بازرسیهای سفت و سخت موافقت کند».

پایگاه آمریکایی تاکید کرد: «برای سالها آمریکا و دیگر قدرتهای جهانی از ایران درخواست کرده‌اند از موضوع تحقیق برای سلاح‌های اتمی در گذشته پاک بیرون بیاید اما با توجه به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای، دولت باراک اوباما اکنون می‌گوید موضوع اقدامات نظامی پیشین موضوعی زائد است».

در ادامه این مطلب ادعا شده است: «با توجه به اینکه آمریکا فهمی مشروح و به تفصیل از فعالیتهای غیرقانونی ایران دارد، توانایی اعمال دقیقترین نظام نظارت سازمان ملل که قادر به ممانعت از تقلب ایران است را دارد».

فارین پالیسی تصریح کرد: «این تغییر در تاکیدات دو هفته پیش از ضرب‌‍الاجل 30 ژوئن صورت گرفت. دولت اوباما که در موضوع تجارت و دیگر مسائل با مانع مواجه شده، توافق با ایران را به عنوان لحظه تعریف میراث برای رئیس‌جمهوری می‌بیند که به سختی و ناامیدانه به یک پیروزی نیاز دارد».

در این یادداشت آمده است: «کری تاکید کرد که تا زمانی که تهران با مکانیزمهای مستحکم راستی‌آزمایی و نظارت موافقت نکند دولت آمریکا با برداشتن تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل موافقت نخواهد کرد، مکانیزمهایی که برای اطمینان از دسترسی کامل و نامحدود بازرسان سازمان ملل به تاسیسات هسته‌ای ایران تنظیم می‌شوند».

فارین پالیسی در ادامه با اشاره به موضع احتمالی پاریس در قبال رویکرد تازه واشنگتن نوشت : «این موضع آمریکا این کشور را در برابر فرانسه یکی از شرکای کلیدی مذاکرات قرار می‌دهد؛ کشوری که اخیرا بحث کرده است که برای توافق هسته‌ای، حصول درک روشن از تلاش‌های محرمانه ایران برای طراحی کلاهک اتمی حیاتی است».