به گزارش پارس، موسسه ران پل ron paul در مقاله ای به قلم گرت پورتر با این عنوان که « درخواست ها در مذاکرات هسته ای آمریکا و ایران شبیه تئاتر کابوکی Kabuki سیاسی است » نوشت : ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا در مرحله پایانی مذاکرات با ایران همچنان به دنبال موافقت ایران با بازدید آژانس بین المللی انرژی اتمی از هرگونه تاسیسات نظامی مشکوک این کشور و همچنین مصاحبه با گروهی از دانشمندان هسته ای ایران است که فهرست آنها از قبل انتخاب شده است.
چنین اقداماتی برای اطمینان از پایبندی ایران به تعهدات خود درقبال یک موافقتنامه ضروری نیست اما برای کنترل خطر سیاسی افراطیون طرفدار اسرائیل در سنا که به دنبال خرابکاری در تلاش ها برای دستیابی به یک موافقتنامه نهایی با ایران هستند ضروری است.
دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای دفع این خطر ، ادعایی ساختگی را مطرح کرده مبنی بر اینکه توانسته است ایران را متقاعد کند با درخواست بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از هرگونه مرکز مشکوک مخالفت نکند. در حقیقت ایران تنها با افزایش دسترسی آژانس از طریق فرایندی توافق شده موافقت کرده است و این مسئله در عبارات بیانیه مشترک گروه پنج به اضافه یک ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) و ایران که دوم آوریل منتشر شد مشخص است. آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران و مقامات نظامی ارشد این کشور با قاطعیت مخالفت خود را با بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از مراکز نظامی ایران و مصاحبه با دانشمندان این کشور اعلام کرده اند.
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی 12 ماه مه مدعی شد موافقت ایران با پروتکل الحاقی به عنوان بخشی از یک موافقتنامه هسته ای جامع بدین معنی است که این کشور با بازرسی از مراکز نظامی خود در صورت مطرح شدن چنین درخواستی موافقت کرده است. 
وی افزود :« ما در مورد بسیاری از کشورهای دیگر نیز گاهی اوقات در صورتی که دلیلی داشته باشیم درخواست می کنیم به مراکز نظامی آنها دسترسی داشته باشیم ، چرا در مورد ایران اینگونه نباشد؟ اگر ما برای درخواست خود درخصوص دسترسی به مراکز نظامی دلیل داشته باشیم ، ایران باید آن را بپذیرد.»
اما چنین چیزی تحریف بی شرمانه پروتکل الحاقی است. براساس پروتکل الحاقی ، آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند به مکان هایی دسترسی نامحدود داشته باشد که پیشتر یک کشور آنها را به عنوان مکان های مرتبط با چرخه سوخت هسته ای اعلام کرده است. در مورد هرگونه تاسیسات و مکان دیگر ، دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی منوط به تایید و موافقت کشور مورد نظر است.
در بند پنجم این موافقتامه آمده است اگر یک کشور امضا کننده پروتکل الحاقی قادر نباشد چنین دسترسی را فراهم کند می بایست بدون تعلل و با استفاده از راه های دیگر هرگونه تلاش لازم را برای برآورده کردن درخواست های آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام دهد.
روزنامه نیویورک تایمز 31 ماه مه با انتشار گزارشی آب را بیشتر گل آلود کرد. نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت مخالفت ایران با چنین درخواست هایی نگرانی هایی را بوجود آورده است مبنی بر اینکه ایران ممکن است در حال جا زدن از توافق های به دست آمده در مذاکرات اخیر باشد.
نیویورک تایمز با نوشتن مطالبی به نقل از کارشناسان در مورد ضرورت بازرسی های گسترده به منظور جلوگیری از فریبکاری ایران ، تلاش می کند از این درخواست آمریکا حمایت کند. مخالفان یک موافقتنامه هسته ای با ایران نیز سال هاست استدلال هایی را مطرح می کنند و می گویند ایران احتمالا تلاش خواهد کرد راهی را برای حرکت مخفیانه در جهت دستیابی به تسلیحات هسته ای پیدا کند و تهیه مخفیانه اورانیوم غنی شده یا پلوتونیوم و یک تاسیسات غنی سازی مخفی می تواند بخشی از اینگونه تلاش ها باشد.
دیوید آلبرایت بنیانگذار موسسه علوم و امنیت بین الملل که یک مرکز تحقیقات در زمینه تکثیر هسته ای در واشنگتن است 24 ماه مارس گفت ایران باید مجبور به توافق با « بازرسی ها در هر زمانی و از هر جایی » شود. 
وی افزود بدون چنین بازرسی هایی ایران ممکن است به اورانیوم تسلیحاتی کافی برای یک بمب دست یابد و اجازه ندهد آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به چنین فعالیت هایی پی ببرد.
روزنامه نیویورک تایمز همچنین در استدلال برای وادار کردن ایران به موافقت با بازرسی های گسترده از هر مکانی و در هر زمانی ، به اظهارات گری سامور Gary Samore اشاره کرده است که تا اوایل سال 2013 مشاور اوباما در مذاکرات با ایران بود.
نیویورک تایمز نوامبر گذشته به نقل از سامور نوشت دولت آمریکا از همان ابتدا به این فکر بود که یک موافقتنامه هسته ای با ایران نیازمند عناصری برای پرداختن به برنامه آشکار ایران و درعین حال شناسایی تاسیسات مخفی این کشور است. سامور پس از کنار رفتن از دولت آمریکا به عنوان رئیس سازمانی با نام « اتحاد علیه ایران هسته ای » انتخاب شد که یک سوم از بودجه خود را در سال 2013 از شلدون آدلسون Sheldon Adelson دریافت کرد که یک افراطی راستگرا در اسرائیل است.
اما اگرچه سامور بارها گفته خطر اصلی این است که ایران « راهی پنهانی » را برای ادامه فعالیت هایش در جهت دستیابی به سلاح پیدا کند اما زمانی که همچنان در دولت اوباما بود در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت اگر ایران تلاش کند با استفاده از تاسیسات مخفی ، بازرسان را گمراه کند ما بدون شک قادر خواهیم بود به آن پی ببریم.
رابرت ریردان Robert Reardon از مرکز علوم و امور بین الملل در دانشگاه هاروارد در تحلیلی که سال 2011 منتشر شد توضیح می دهد که چرا دیدگاه های جنجالی درمورد این مشکل که آلبرایت و سامور مطرح می کنند دارای انگیزه سیاسی است.
ریردان گفت موانع فنی و منابع برای دستیابی به یک برنامه غنی سازی مخفی احتمالا عاملی بازدارنده است. ایران مجبور خواهد بود یک تامین کننده خارجی را پیدا کند که مایل و قادر باشد مقدار قابل توجهی کیک زرد را به طور مخفیانه و بدون اینکه کسی متوجه آن شود در اختیار تهران قرار دهد. پس از آن ایران مجبور خواهد بود چند تاسیسات مخفی را بسازد و راه اندازی کند که با خطر جدی شناسایی و فاش شدن چنین فعالیت هایی روبرو است.
درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی از مدتها قبل با بحث و جنجال همراه بوده است زیرا آژانس خواستار مصاحبه با این افراد صرفا به این علت است که نام آنها در اسناد به دست آمده از داخل یک رایانه کیفی وجود داشته است. اینها شامل اسناد اطلاعاتی است که دولت جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا ادعا کرده بود مربوط به برنامه تسلیحات هسته ای مخفیانه ایران است. این در حالی است که هم ایران و هم محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آن زمان صحت چنین اسنادی را رد کردند. در این اسناد ردپایی از سازمان جاسوسی اسرائیل ( موساد ) به چشم می خورد. مخالفت ایران با چنین درخواست هایی پس از آنکه اسرائیل بین سال 2010 تا 2012 تعدادی از دانشمندان ایرانی را ترور کرد ، اعتبار یافت.
حتی پیش از آنکه اسرائیل مبادرت به ترور دانشمندان و مهندسان ایرانی کند ، ایران با درخواست برای مصاحبه با دانشمندان و مهندسان برجسته این کشور به شدت مخالف بود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی سالها با صراحت اطلاعات مهندسی محرمانه درباره طراحی مجدد موشک شهاب 3 را درخواست می کرد. این در حالی است که حتی یک مقام بلندپایه آژانس اذعان کرده بود چنین درخواستی با مسئله امنیت ملی ایران در ارتباط است. با این حال این مقام آژانس مدعی شد چنین درخواستی ضروری است زیرا از آن طریق می توان اطمینان پیدا کرد که ایران به دنبال مناسب سازی یک سلاح هسته ای برای سوار کردن بر روی این موشک نیست.
مقامات نظامی ارشد ایران با صراحت اعلام کرده اند که درخواست های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای مصاحبه با دانشمندان و مهندسان برجسته این کشور ناشی از فشار دولت های آمریکا و اسرائیل است.
یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت ایران موافقت کرده است فهرستی از افراد و مکان ها را برای دسترسی بررسی کند. این بدین معنی است که ظاهرا آنها قصد دارند تاریخچه دیرینه مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را برسر این مسئله جمع بندی کنند.
آمانو پیوسته درخواست بازدید از مرکز پارچین را مطرح کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید ایران یک محفظه انفجاری در این مرکز ساخته است و این محفظه احتمالا با تحقیقات تسلیحات هسته ای در ارتباط است. ایران در پاسخ به این درخواست آژانس اعلام کرده است به بازرسان این نهاد بین المللی اجازه می دهد از مرکز مریوان بازدید کنند ، جایی که آژانس مدعی است آزمایش های انفجاری قوی در آنجا انجام شده است. اما آژانس این پیشنهاد ایران را رد کرده است.
با این حال گفته می شود آمریکا آماده است از درخواست های خود درمورد بازدید از مکان های نظامی ایران و مصاحبه با دانشمندان هسته ای این کشور دست بکشد. با این ترتیب ما می توانیم انتظار داشته باشیم تئاتر کابوکی برسر چنین درخواست هایی تا زمانی که برای کنترل مشکلات سیاسی داخلی دولت اوباما مفید باشد ، ادامه یابد. 
تئاتر کابوکی نوعی تئاتر سنتی ژاپنی است که بازیگران در آن لباس های زینتی عجیب و غریب می پوشند و به همین خاطر معروف است. کابوکی در لغت به معنی « غیر معمول » و « عجیب و غریب » بودن است.