تنور بازار مسکن داغ شد

فرصت خانه‌دار شدن را از دست ندهید

تقریبا همه افرادی که بازار مسکن را رصد می‌کنند یا به نوعی درگیر خرید یا اجاره ملک هستند، خوب می‌دانند که تابستان، داغ‌ترین فصل بازار مسکن است. بسیاری از خانواده‌ها با پایان فصل مدارس و امتحانات، تصمیم به جابجایی می‌گیرند و موعد قراردادهای اجاره نیز معمولا تا پایان تابستان است.

بررسی‌های میدانی از آژانس‌های املاک و ترافیک ورودی به وبسایت ihome.ir، جامع‌ترین وبسایت املاک کشور نیز به خوبی نشان می‌دهد که بازار مسکن با شروع فصل تابستان وارد فاز پیش‌رونق شده است.

ازسوی دیگر، کارشناسان مسکن پیش‌تر پیش‌بینی کرده بودند، بازار مسکن پس از انتخابات ریاست جمهوری حال و هوای جدیدی پیدا کند که طی آن، هم آن عده از سرمایه‌گذاران مسکن که از عرضه واحدهای خود تا روشن شدن مدیریت اجرایی جدید خودداری کرده بودند و هم آن دسته از افرادی که برای تعیین میزان ودیعه مسکن منتظر روشن شدن نرخ سود بانکی بودند اکنون برای مسکن تصمیم‌گیری می‌کنند.

زمان را از دست ندهید

بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه مسکن متفق‌القول بر این باورند که امسال شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود. افزایش نسبی معاملات در بازار نیز نوید همین رونق را می‌دهد. از سوی دیگر، با اعلام تسهیلات جدید خصوصا برای خانه‌دار شدن زوجین و خانه‌اولی‌ها، همزمان با فصل تابستان، باعث تکاپوی افراد جویای خانه شده است. این رونق نسبی، هرچند اندک، اما پس از سالها رکود می‌تواند نشانه خوبی باشد به خصوص اینکه با تمدید فعالیت دولت قبلی، مردم دیگر دلیلی برای انتظار بیشتر برای خرید یا اجاره مسکن نمی‌بینند.

البته نباید فراموش کرد، در بازاری که رفته‌رفته به سمت رونق حرکت می‌کند، یکی از مهمترین مسایل بهترین استفاده از زمان است چرا که تعلل و درنگ نه تنها جایز نیست، بلکه فرصت را در اختیار افراد دیگری قرار می‌دهد.

اگر شما هم به دلیل مشغله روزانه، گرما، ترافیک و مشکلاتی از این دست، فرصت گشتن به دنبال خانه را ندارید، این روزها وبسایت‌های آنلاین جست‌وجوی ملک کار شما را راحت کرده‌اند. وبسایت ihome.ir، در این زمینه، کامل‌ترین خدمات را ارائه می‌کند. با مراجعه به این وبسایت، می‌توانید در هر زمان و مکانی ملک مورد نظر خود را چه برای خرید یا فروش و چه برای رهن یا اجاره پیدا کنید. همچنین، با استفاده از فیلترهای متنوع می‌توان ملک مورد نظر را از حیث موقعیت مکانی روی نقشه و محله، تعداد اتاق خواب، متراژ، قیمت، سن بنا و... انتخاب کرد. عکسدار بودن فایل‌ها نیز یکی از مزایای بسیار مهم فایل‌های وبسایت ihome.ir است که مراجعه حضوری به ملک را تا حد امکان کاهش داده و در زمان و هزینه‌های رفت و آمد نیز صرفه‌جویی می‌کند. کافیست به وبسایت ihome.ir رفته و با استفاده از فیلترهای موجود، ملک مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای بازدید نهایی یا عقد قرارداد، به آژانس املاک مراجعه کنید.

ثبات قیمت‌ها؛ علامت خوب

«حسام عقبایی»، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران اعلام کرد: به احتمال زیاد در شش ماهه اول سال به دوران رونق نخواهیم رسید و در این مدت افزایش قیمت نیز نخواهیم داشت و با ثبات قیمت در نیمه نخست سال رو به رو هستیم.

این ثبات قیمت، آن هم در فصلی که همه به دنبال جابجایی هستند، می‌تواند علامت خوبی برای افراد جویای ملک باشد چراکه تصمیم‌گیری را برای آنها راحت‌تر می‌کند.

جهش قیمت اجاره نوسازها

در شرایطی که به‌نظر می‌رسد جو افزایش بی‌قاعده نرخ رهن و اجاره‌بها در بازار مسکن بدون هیچ دلیل و مبنای اقتصادی و فقط به واسطه زیاده‌خواهی برخی از مالکان ایجاد شده، بی‌قانونی در بازار رهن و اجاره آپارتمان‌های نوساز بیشتر به چشم می‌آید. یکی از مشاوران املاک در مناطق مرکزی شهر می‌گوید:مالکان آپارتمان‌های نوساز تمایل دارند قیمت رهن و اجاره آپارتمان خود را بسیار بیشتر از نرخ بازار و حتی تا 30 درصد بالاتر از آپارتمان‌های یک و دو ساله افزایش دهند. این در حالی است که تاکنون چنین رویه‌ای در بازار معمول نبوده و نرخ اجاره آپارتمان‌های نوساز نسبت به واحدهای 3، 4 سال ساخت بسیار اندک تفاوت داشته است.

برای اجاره آپارتمان‌های نوساز کلیک کنید!

خانه اولی‌ها در کدام مناطق دنبال خانه بگردند؟

دامنه بودجه زوجین جوان خانه اولی با احتساب تسهیلات خرید قابل پرداخت به آنها از سوی بانک عامل مسکن اغلب در بازه 250 تا 350 میلیون تومان است که برای تملک آپارتمان‌های میان‌متراژ با قیمت میانگین کنونی واحد مسکونی در تهران مناسب است و فایل‌های زیادی با این ویژگی‌ها در آگهی‌های اخیر بازار مسکن وجود دارد.

مشاوران املاک معتقدند، زوجین جوان و خانه‌اولی‌ها اغلب در جست‌وجوی فایل‌های بین 60 تا 70 متری و عمدتا به دنبال آپارتمان‌های 2 خوابه هستند. از طرفی با توجه به اینکه امکان استفاده از تسهیلات مسکن چه از نوع وام 160 میلیونی صندوق پس‌انداز مسکن یکم و چه وام 100 میلیونی از محل خرید اوراق حق‌تقدم تسهیلات مسکن، صرفا برای خریداران املاک با سن بنای حداکثر 15سال فراهم است، زوجین نیز عمدتا به دنبال واحدهای زیر 15 سال هستند تا امکان استفاده از سقف تسهیلات خرید مسکن را داشته باشند.

برای خرید آپارتمان‌های 2 خوابه کم متراژ کلیک کنید!