هادی شکری کارشناس آموزشی و مشاور تحصیلی در ارتباط با کنکور های آزمایشی اظهار داشت:

 با توجه به برگزاری کنکور های آزمایشی به صورت وسیع در سطح کشور ، امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم ، این امر به صورت یک جریان آموزشی رایج ، در کشور مطرح است. بنابراین لزوم ارائه آگاهی های لازم به دانش آموزان شرکت کننده در این آزمون ها ، بر کسی پوشیده نیست. این آزمون ها برای دانش آموزان ، در حکم بازی های تدارکاتی برای آمادگی جهت مسابقه ی اصلی است. به هر حال تبدیل کنکور های آزمایشی به اهداف کوتاه مدت در راستای هدف بزرگ(کنکور سراسری) ، میتواند یک محرک قوی جهت آمادگی دانش آموزان در دوره ی نسبتأ طولانی این رقابت باشد .

ایشان در ادامه  یادآوری کردند: مهمترین گامی که برای موفقیت در کنکور سراسری  برای دانش آموزان مطرح میباشد ، برنامه ریزی کنکور منظم میباشد و نکته ای که دانش آموزان باید دقت لازم را داشته باشند ، داشتن یک مشاور تحصیلی مجرب در این زمینه است.

جناب آقای شکری در ادامه تأکید داشت: به دلیل نحوه بودجه بندی آزمون های آزمایشی که به صورت واحدهای مطالعاتی بالا میباشد و مشکلاتی که پیرامون مطالعه ی این بودجه بندی ها پیش خواهد آمد ، حضور مشاور آگاه در تصمیم گیری های استراتژیک برای موفقیت الزامی میباشد.

ایشان خاطر نشان کردند : دانش آموزان در سال چهارم اشتباهاتی را از نظر نحوه ی مطالعه دروس و برنامه ریزی درسی برای کنکور مرتکب میشوند . باید توجه داشت که داوطلبان کنکور تجربی به دلیل سختی های خاص این رشته ، هزینه های مالی و زمانی زیادی را متحمل میشوند البته این موضوع برای تمامی داوطلبان مطرح است و فقط اختصاص به زیر گروه تجربی ندارد، پس جایی برای اشتباه وجود نخواهد داشت و این مسیر را دانش آموزان فقط یکبار میتوانند طی کنند و داشتن مشاور امری الزامی در این بازه ی زمانی میباشد.

 

ایشان در ادامه ی مصاحبه ی اختصاصی خود با خبرگزاری پارس نکاتی را در ارتباط با اهداف و اشتباهات متداول در کنکور های آزمایشی بیان کردند:

اهداف شرکت در کنکور های آزمایشی

 

شبیه سازی شرایط و فضای کنکور

ایجاد شوک مطالعاتی

هر کنکور آزمایشی میتواند برای دانش آموز ، به منزله ی شوکی باشد تا او را وادار به حرکت و تلاش مجدد نماید ، تا بتواند با آگاهی از وضعیت علمی خود ، کمبود ها و نقاط ضعف را برطرف سازد. بنابراین باید به دانش آموزان بیاموزیم که اگر از نتایج شوکه شده است، این امری کاملأ طبیعی است و باید با بررسی علل عدم نتیجه گیری مطلوب در این آزمون و درس گرفتن از آن ، خود را برای آزمون بعدی مهیا سازد.

تحلیل وضعیت علمی

با شرکت در هر کنکور آزمایشی ، مشخص میگردد که داوطلب از لحاظ علمی در هر مبحث ، چه وضعیتی دارد و توانایی او در مورد هر درس مشخص میشود.

تعیین جایگاه کنونی

مشخص میشود داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبین در کشور ، چه جایگاهی دارد و در حال حاضر با نمره ی تراز رشته مورد علاقه خود چه میزان فاصله دارد.

.5-آموزش نکات درسی و تجربه اندوزی

هر آزمون ، قسمتی از یادگیری محسوب میشود. بنابراین با شرکت در هر آزمون ، نکات جدید و قابل توجهی کسب میشود که مکتوب کردن و جمع آوری آنها بسیار حائز اهمیت است.

6-شناسایی مشکلات آموزشی دبیران و مجریان آموزشی

مثلأ وقتی هیچ یک از دانش آموزان به سوالی پاسخ نداده اند، احتمالاتی چون ضعف شیوه ی تدریس دبیر ، عدم برقراری ارتباط لازم بین معلم و دانش آموزان و... مطرح میشود که میتوان آن را با اقدامات آموزشی جبرانی و مکمل رفع نمود.

شناسایی استعداد ها و توانمندی های داوطلب در دروس مختلف

 

ایجاد انگیزه و رغبت به عنوان هدف کوتاه مدت

دانش آموزان باید از کنکور های آزمایشی به عنوان انگیزه ای برای مطالعه و مرور مطالب درسی استفاده کنند و از آن به عنوان معیاری برای سنجش میزان دریافت مطالب درسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت بهره جویند.

سنجش میزان پیشرفت دانش آموز و معلم در مقاطع مختلف زمانی

 

تثبیت اطلاعات و آموخته ها

با توجه به امکان آزمون و خطا در این آزمون ها ، در صورت ارتکاب به اشتباهات مختلف و گیر افتادن در دام های آموزشی ، مطالب به گونه ی بهتری به خاطر سپرده میشوند.

اشتباهات متداول در کنکور های آزمایشی

 

برنامه ریزی در روز های پایانی

اغلب مشاهده میشود که دانش آموزان از تمام زمان مطالعه برای مطالعه مباحث کنکورهای آزمایشی استفاده نمیکنند و اغلب مطالعه مباحث را به روز های پایانی موکول میکنند. در نتیجه ضمن این که به هدف دلخواه خود نمیرسند ، با قضاوت عجولانه در مورد خود ، مأیوس و نگران میشوند.

شب بیداری

ممکن است یک یا چند مبحث آزمون باقی مانده باشد. باید به دانش آموزان توصیه کرد که از بیدار ماندن در شب آزمون خودداری کنند ، تا در جلسه آزمون شادابی و بازدهی مناسبی داشته باشند. در واقع شب بیداری سبب میشود تا دانش آموز مطالبی را که مطلعه کرده است نیز ، به درستی بازیابی نکند و نتیجه ای ضعیف تر از قبل کسب کند.

عدم تمرین مدیریت زمان سر جلسه

از آنجا که یکی از اهداف اصلی شرکت در آزمون های آزمایشی ، تمرین مدیریت زمان است ، دانش اموزان میبایست با به کارگیری تکنیک های مدیریت زمان که در وبسایت بنده به آنها اشاره شده است ، خود را برای آزمون اصلی آماده کنند تا دچار کمبود وقت نشوند.

شیطنت های بچه گانه

شاید برخی دانش آموزان به این علت که این کنکورها آزمایشی هستند آنها را جدی نگیرند و به شیطنت هایی نظیر تقلب ، شوخی سر جلسه آزمون و... بپردازند.

انتظار پیشرفت های غیر معقول

اصولأ موفقیتی پایدار است که پله به پله و مداوم باشد. دانش آموزان باید بدانند که انتظار پیشرفت یکباره ، به خصوص در برخی از دورس مثل ریاضی ، فیزیک ، عربی و ... غیر منطقی است . چون پیشرفت روندی است که مرحله به مرحله و آهسته صورت میگیرد و باید منطقی بوده و با میزان مطالعه و پایه درسی دانش آموز ، هم خوانی داشته باشد. بنابراین توقع پیشرفت سریع ، که معمولأ با عدم تحقق آن همراه است، باعث از بین رفتن انگیزه فرد و رها کردن یکباره ی برنامه مطالعاتی میشود.

در نهایت آقای شکری ضمن آرزوی موفقیت برای داوطلبان کنکور سراسری 96 ، یادآور شدند که موفقیت در آزمون های آزمایشی ، تنها راه قبولی در کنکور سراسری نیست بلکه بزرگترین نقش در این مسیر خود دانش آموز میباشد و آزمون های آزمایشی یکی از ابزار های رسیدن به رشته ی مورد علاقه ی فرد میباشد .