به گزارش پارس نیوز، 

سردار سرلشکر سید یحیی رحیم صفوی با اشاره به شهید سرلشکر پاسدار حسین همدانی، گفت: شهید همدانی یکی از بنیان‌گذاران سپاه همدان بود و در آزادسازی سنندج نقش اساسی ایفا کرد.

وی بابیان اینکه سپهبد شهید صیاد شیرازی در زمان آزادسازی محورهای مواصلاتی کردستان، فرماندهی محور سنندج به قروه را بر عهده داشت، بیان کرد: در این عملیات، پاسداران و بسیجیان و شخص حسین همدانی برای تصرف ارتفاعات گردنه صلوات آباد که در حقیقت کمینگاه نیروهای ضدانقلاب بود، رشادت‌های زیادی از خود نشان دادند. این شهید بزرگوار در شکستن محاصره گردنه صلوات آباد که راه رسیدن به سنندج بود، نبوغ فرماندهی و شجاعت خودش را به نمایش گذاشت. به‌طوری‌که در 23 اردیبهشت سال 1359، هم شهر سنندج، هم محور صلوات آباد به قروه آزاد شد.

دستیار و مشاور عالی‌فرمانده معظم کل قوا با یادآوری اینکه شهید همدانی جزو بنیان‌گذاران تیپ 32 انصارالحسین بوده است، به برخی از عملکردهای مهم و اساسی این شهید سعید در فرماندهی اشاره کرد و گفت: در جنگ جنوب، ایشان در عملیات‌های مختلفی ازجمله عملیات کربلای 5 حماسه آفرید و شجاعتشان مثال‌زدنی بود به‌طوری‌که باوجود اینکه فرمانده بود، در خط مقدم می‌جنگید و در شکستن دروازه شرقی بصره در عملیات کربلای 5، یکی از فرماندهان پیروز این عملیات به حساب می‌آید.

سرلشکر صفوی با یادآوری اینکه شهید همدانی در طول جنگ در رده‌های مختلف عهده‌دار فرماندهی بود و بعد از جنگ نیز تا سطح نیروی زمینی مسئولیت‌های بزرگی را عهده‌دار شد، افزود: چه زمانی که ایشان فرمانده لشکر 27حضرت رسول (ص) شد، چه زمانی که ایشان در نیروی زمینی سپاه مسئولیت داشت و چه زمانی که در لشکر قدس گیلان حضور داشت، همواره مؤثر بود.

وی با اشاره به اینکه سردار شهید همدانی از تجربه های خود در نیروی مقاومت بسیج، در جبهه مقاومت نیز بهره می برد، تصریح کرد: ایشان بعد از جنگ، مدتی قائم‌مقام نیروی مقاومت بسیج بود و زمانی که فرمانده نیروی قدس از ایشان خواست که به جبهه مقاومت کمک نماید، در چند جلسه که با ایشان داشتم باید بگویم با یکی از بهترین فرماندهان نقش‌آفرین درصحنه مقاومت سوریه بود که توانست هزاران نیروی مردمی را ساماندهی کند. بنابراین ایشان تجربه‌ای که در فرماندهی دوران دفاع مقدس داشت را در اختیار جبهه مقاومت قرار داد.

وی از سرلشکر شهید حسین همدانی به‌عنوان یکی از بهترین مشاوران نظامی ایران در محور مقاومت یادکرد و بیان داشت: ایشان در ساماندهی مردم در محور مقاومت نقش موثری داشت و تلاش های ماندگاری را از خود بجای گذاشت.

سرلشکر صفوی به برخی از ویژگی‌های شهید همدانی در حوزه شخصیتی و نظامی اشاره و عنوان کرد: ایشان در اندیشه و تفکر، انصافا هم ازنظر اعتقادی بسیار مؤمن، پاک و هم در شجاعت کم‌نظیر بودند و در نظامی‌گری از یک نبوغ نظامی برخوردار بود. از اخلاق و رفتار خوبی برخوردار بود و  مردم‌دار، مردم یار و بسیار صمیمی بود.

وی در خاتمه با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با سرلشکر شهید حسین همدانی چند روز قبل از شهادتش، گفت: در نمایشگاهی از آثاری مربوط به حضور لشکر 27 حضرت رسول (ص) در هشت سال دفاع مقدس، خدمت حضرت آقا بودیم، شهید همدانی یک کتاب را آورد که فکر می‌کنم «مهتاب خین» نام داشت. حضرت آقا یک نگاه مهربانانه ای به ایشان کرد، با دقت که به چهره سردار همدانی نگاه کردم، متوجه شدم همه موها و ریش‌های ایشان سفید شده و دیدم که چهره ایشان مثل خورشید می‌درخشد، مثل چهره شهدا و دو سه روز بعد ایشان به شهادت رسید و خداوند با شهدای کربلا محشورش بکند.