به گزارش پارس نیوز، 

غلامرضا حسن پور امروز در جلسه تحلیل سیاسی ائمه جماعات مساجد تهران اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند «اصناف اولین گروهی بودند که به ندای امام پاسخ مثبت دادند»، اما دشمن تلاش می‌کند این جریان به ضد خودش تبدیل شود.

وی افزود: اتفاقات اخیر در بازار خیلی خاص بود و به نظر می‌رسد، چند مساله دست به دست هم داد تا این اتفاقات به وجود آمد.

رئیس سازمان بسیج اصناف با بیان اینکه مردم و بازاریان از دولت به معنای عام آن انتقاد و گله دارند، گفت: یکی از مشکلاتی که باعث بروز این اعتراضات شد، ضعف مدیریت تیم اقتصادی دولت بود، به طوری که با بروز التهاب در حوزه ارز، قیمت کالاها به صورت ناگهانی افزایش یافت. رشد قیمت‌ها به گونه‌ای بود که بازاریان نمی‌توانستند برای کالای خود قیمت تعیین کنند و این پدیده موجب رکود در خرید و فروش شد.

وی ادامه داد: دستورالعمل‌های یک شبه از دیگر عوامل شکل‌گیری نارضایتی‌ها بود. آقای جهانگیری یک شبه اعلام کرد، قیمت دلار 4200 تومان است و از طرف دیگر مسئولان اقتصادی افزایش بهای ارز را حباب عنوان کردند، در حالی که این نرخ ارز قیمت سایر کالاها را تحت تاثیر قرار می‌داد و این نشان‌دهنده عدم درک واقعیت‌های اقتصادی کشور بود.

حسن‌پور با اشاره به جلسه سه روز پیش اصناف و اتحادیه‌ها با رئیس مجلس، گفت: جلسه بسیار خوبی بود و اصناف همه نظرات خود را بیان کردند. بنده در آن جلسه به آقای لاریجانی گفتم آیا پیش‌بینی می‌کردید ترامپ از برجام خارج می‌شود یا خیر؟ اگر پیش‌بینی نمی‌کردید، اشتباه کردید و اگر پیش‌بینی کرده بودید، برنامه و استراتژی شما برای این موضوع چه بود؟ 

وی یکی دیگر از علل شکل‌گیری این اعتراضات را عدم اطلاع‌رسانی و هماهنگی مناسب دانست و افزود: یک‌دفعه رئیس جمهور یک صحبتی می‌کند، اما می‌بینیم که سایر مسئولان ارشد دولت چیز دیگری می‌گویند و یا می‌خوانیم معاون یکی از وزرا می‌گوید رسانه‌ها چرت و پرت می‌گویند. این نوع مواجهه با مساله و نحوه اطلاع‌رسانی مشکلات را افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان بسیج اصناف یکی از نشانه‌های ضعف در رویکرد اطلاع‌رسانی و سیاست‌گذاری پرابهام را حذف یکباره واردات بیش از 1300 قلم کالای وارداتی عنوان کرد و گفت: کالاهای یکباره ممنوع شد، در حالی که بخشی از این کالاها در حال انجام فرایند واردات بود و همین مساله بازرگان ایرانی را در مقابل فروشنده خارجی بی‌اعتبار می‌کند. از طرف دیگر برخی کالاهای ممنوع‌الورود شده به اندازه نیاز کشور در داخل تولید نمی‌شود و این ممنوعیت واردات برای آن کالاها منجر به رشد قیمت آنها خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات اصناف در حوزه مالیات و نرخ‌های مالیاتی، تصریح کرد: باید برای اصناف تریبون ایجاد کنیم، تا بتوانند صدای خود را به مسئولان برسانند و بدانند دولت و مجلس صدای آنها را می‌شنود.   

حسن‌پور با اشاره به برنامه عملیات روانی دشمن، افزود: عملیات روانی توسط عوامل داخلی و خارجی به وجود می‌آید و در اتفاقات اخیر، فردای اولین روز اعتراضات، به سرعت صف معترضان واقعی که اصناف بودند با اخلال‌گران جدا شد. هیچ کسی فکر نمی‌کرد، به سرعت این صف جدا شود.

وی یکی از اقدامات سازمان بسیج اصناف را راه‌اندازی قرارگاه حمایت از کالای ایرانی در بسیج اصناف عنوان کرد و گفت: برای انتقال مباحث فقه به بازار اقدامات خوبی آغاز شده و 6 ساعت آموزش فقه بازار به یکی از الزامات راه‌اندازی کسب در بازار تبدیل شده است.

رئیس سازمان بسیج اصناف اضافه کرد: کتب فقه بازار در شهرستان‌های مختلف چاپ و توزیع شده و به طور مستمر این توزیع انجام می‌شود.

به گفته وی برنامه دیگر این سازمان سالم‌سازی اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی است.

حس پور با تاکید بر ضرورت حمایت از فعالان اقتصادی گفت: از روحانیت درخواست می‌کنیم ضمن شنیدن گلایه‌های مردم به مردم امید بدهند تا ان‌شاالله کشور از این گردنه عبور کند.

انتهای پیام/