به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد، طی چند روز اخیر، صحبت از میزان دارایی های خزانه دولت و ذخایر بانک مرکزی، منازعات پیرامون این مساله را بین مسوولان سابق و فعلی بانک مرکزی و وزرای اقتصادی ادامه داد. روز گذشته هم رییس جمهور کشورمان، از بدهی های چند هزار میلیاردی دولت گذشته در حوزه کشاورزی خبر داد و از میراث به جا مانده از دولت های نهم و دهم در بدهکاری های اقتصادی گفت.


وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از کسری ۲۸ هزار میلیارد تومانی منابع یارانه نقدی و ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی خبر داد. اما از آنجا که این آمارها چندان دور از انتظار نبود، بازارهای طلا و سکه واکنش چندانی به آن نشان ندادند. دیروز البته بازار تهران شاهد تغییرات قیمتی در هر دو محدوده مثبت و منفی بود. در شروع معاملات این روز در بازار نقدی، سکه های تمام بهار آزادی با ریزش قیمتی در حدود ۶ هزار تومان و سکه های نیم و ربع بهار آزادی با افزایش قیمت به میزان کمتر از ۲۰۰۰ تومان روبه رو شدند اما پس از گذشت یک ساعت از معاملات این روز، جهت تغییرات برای سکه های تمام بهار آزادی معکوس شد و سکه طرح جدید با کمی افزایش بها به ۹۶۷ هزار تومان هم رسید و برای ساعاتی در همین محدوده نوسان کرد. تغییرات قیمتی این روزهای بازار ارز و سکه هم در پی عرضه و تقاضا صورت می گیرد. همین روند دقیقا در بازار آتی سکه هم مشاهده می شود، به طوریکه در آغاز معاملات روز گذشته این بازار، تمام چهار سررسید آتی در ادامه ریزش های روز یکشنبه، با کاهش قیمت زیر یک درصد به روی تابلوی معاملاتی حاضر شدند، اما با تغییر مسیر بازار نقدی، سکه های آتی نیز کمی افزایش قیمت گرفتند و به بهای روز یکشنبه نزدیک شدند.


در این میان نوسانات دو سررسید آبان و دی، بیش از سایر سررسیدها بود. با گذشت کمتر از سه ساعت از معاملات روز گذشته، باز هم نوسانات به نحوی پیش رفت که تمام سکه ها کاهش قیمت گرفتند. در این زمان بازار نقدی نیز دوباره از قیمت های خود کاسته بود.


هم اکنون با ریزش هایی که در طول چند هفته اخیر در قیمت سکه نقدی رخ داده، بهای این سکه تقریبا با ارزش طلای آن برابر شده است. همچنین حباب طلای آب شده نیز همراه با سکه از بین رفته و این اقلام به کف قیمتی خود نزدیک اند. به همین دلیل تقاضای سرمایه گذاری در این بازارها به شدت افت کرده است و به نظر می رسد حجم نقدینگی ای که از این بازارها خارج شده، هم اکنون در بازار سرمایه یا بانک ها باشد. مخصوصا که این روزها صحبت از تغییر نرخ سود بانکی است، هرچند که تاکنون با افزایش این نرخ موافقت نشده است. به باور برخی تحلیلگران بازارهای ارز و طلا، تا زمانی که مجددا سرمایه ها به سمت این بازارها سرازیر نشوند، احتمالا روند تغییرات قیمتی طلا و ارز به شکل فعلی تداوم خواهد یافت.


اما در آن سوی مرزها، با شروع معاملات طلا در بازارهای بین المللی، شاهد افت و خیز فراوان بهای اونس طلا بودیم. قیمت فلز زرد در این روز در کمترین و بیشترین میزان به ترتیب به ۱۳۴۷ و ۱۳۵۳ دلار در هر اونس رسید. سقف قیمت روز گذشته طلا بیش از بهای ثبت شده در پایان معاملات روز جمعه بود اما در ادامه معاملات روز دوشنبه (تا لحظه تنظیم این گزارش) قیمت اونس طلا ۱۳۵۰ دلار (همان بهای روز جمعه) بود.
از سوی دیگر طبق تازه ترین نظرسنجی رویترز، فدرال رزرو آمریکا در نشست آتی خود – که امروز و فردا برگزار خواهد شد - سیاست های پولی را تغییر نخواهد داد چراکه این بانک پیش از هرگونه تصمیم گیری در خصوص متوقف کردن محرک پولی ۸۵ میلیارد دلاری، نیازمند آمارهای بیشتری در زمینه وضعیت اقتصادی آمریکا و تاثیرات منفی بحران بودجه و سقف بدهی ها بر اقتصاد این کشور است؛ آمارهای دقیقی که پس از تعطیلی دولت فدرال آمریکا، هنوز از سوی نهادهای اقتصادی آمریکا منتشر نشده است.


از دیگر سو، بانک مرکزی آمریکا پیش از این اعلام کرده است که اجرای محرک پولی ۸۵ میلیارد دلاری را تا کاهش نرخ بیکاری به ۵/۶ درصد ادامه خواهد داد. نرخ بیکاری آمریکا طی ماه گذشته به ۲/۷ درصد رسیده است. در صورت ادامه اجرای محرک پولی فدرال رزرو این مساله به نفع قیمت جهانی طلا و به ضرر ارزش دلار خواهد بود. بنابراین برای کوتاه مدت، پیش بینی ها حکایت از افزایش ارزش طلا در بازارهای جهانی دارد. چشم اندار فعلی طلا حکایت از این دارد که این فلز گرانبها، روند نزولی چند سال گذشته خود را شکسته و در آینده نزدیک درصدد جبران آن است.
برخی تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که اگر طلا از ناحیه ۷۰-۱۳۶۰ دلار عبور کند، تا ۳۰-۱۴۲۰ دلار صعود خواهد کرد. قیمت دلار بازار آزاد در میان نوسانات اندک سکه در روزهای گذشته، تقریبا با ثبات همراه بود، به طوری که قیمت روز گذشته این ارز مهم نسبت به بهای روز یکشنبه تغییری نداشت. نوسانات بازار آتی سکه نیز هرچند که روز گذشته در هر دو محدوده مثبت و منفی دنبال شد، اما باز دامنه محدودی را شامل می شد. تا زمانی که مخابره نتایج نشست ۱+۵ از ژنو در کمتر از دو هفته آینده آغاز شود - که شاید پتانسیل نوسانی کردن این بازارها را داشته باشد - به جز نوسانات اونس فلز زرد، بازارهای داخلی فعلا منتظر رویداد ویژه ای نیستند.