به گزارش پارس به نقل از مهر، حمیدرضا عراقی امروز در جمع خبرنگاران و در حاشیه همایش اتحادیه بین المللی گاز در تهران درباره آخرین وضعیت راه اندازی دومین مخزن ذخیره سازی گاز طبیعی در شوریجه، خراسان، گفت: پیش بینی می شود تا ۲ هفته اینده این طرح ذخیره سازی گاز طبیعی آماده راه اندازی شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اعلام اینکه در حال حاضر شوریجه برای تزریق گاز آماده است و با توجه به بازدیدی که اخیرا از این طرح داشته ام کل تاسیسات آن آماده شده است، درباره حجم تزریق گاز به شوریجه، اظهار داشت: حجم تزریق گاز به مخزن ذخیره سازی شوریجه بستگی به این دارد که شرکت ملی نفت چه مقدار گاز به این طرح اختصاص دهد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه تزریق گاز به بیش از یک چاه انجام خواهد شد، تاکید کرد: هم اکنون نمی توانم تعداد حلقه چاه های آماده تزریق را اعلام کنم.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با بیان اینکه مطابق با برنامه باید روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب گاز به مخزن شوریجه تزریق شود که با توجه به شرایط ممکن است این مقدار روزانه پنج تا هفت میلیون متر مکعب در روز باشد، بیان کرد: با توجه این که تا دو ماه آینده مشکل گاز نداریم تزریق گاز در این مدت انجام می شود تا در زمانی که هوا سرد شد بتوانیم از گاز تزریق شده استفاده کنیم.

شرط جدید گازی دولت با مردم

عراقی همچنین در خصوص آخرین وضعیت تامین گاز زمستانی مشترکان خانگی و تجاری با اشاره به شکاف بین تولید و مصرف گاز طبیعی در ایران، تبیین کرد: در شرایط فعلی مشترکان در فصل زمستان ۶ تا ۷ برابر بیش از فصول گرم سال گاز مصرف می کنند.

معاون وزیر نفت از کاهش گازرسانی به نیروگاه ها و جبران کسری گاز این واحدها با فرآورده های نفتی، گفت: تحویل سوخت مایع به نیروگاه ها در فصل زمستان منجر به افزایش آلودگی هوا خواهد شد اما راه دیگری وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در خصوص تامین گاز زمستانی مورد نیاز خانوارها هم توضیح داد: تامین امنیت انرژی و گازرسانی به مشترکان خانگی در گروی صرفه جویی و وضعیت آب و هوایی در فصل زمستان است.

امسال گازی برای صادرات به عراق نداریم

این مقام مسئول در مورد آخرین وضعیت صادرات گاز به عراق هم توضیح داد: زمستان سالجاری به عراق گاز نمی دهیم بلکه از پایان سال ۹۲ یا ابتدای سال آینده صادرات گاز به این کشور آغاز می شود.

وی با تاکید بر اینکه فکر نمی کنم که آن ها تا پایان امسال آمادگی دریافت گاز ایران را داشته باشند و طبق برنامه مصوب ما نیز تا پایان امسال صادرات گاز به عراق آغاز نمی شود، درباره واردات گاز از ترکمنستان هم توضیح داد: در حال حاضر با ترکمنستان مشکلی برای واردات گاز نداریم و گاز به اندازه کافی دریافت می کنیمبرخی اوقات در قراردادها اختلافاتی پیش می آید. اما هیچ گونه مشکلی با ترکمنستان برای واردات گاز نداریم.

عراقی با اشاره به توافق با ترکمنستان برای پرداخت منابع مالی حاصل از واردات گاز از این کشور، گفت: قراردادی جدیدی با ترکمنستان بسته نشده است و اختلافی در مورد افزایش یا کاهش قیمت در این زمینه بین دو طرف وجود ندارد.

معاون وزیر نفت همچنین با اشاره به میزبانی نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز توسط ایران هم توضیح داد: هدف از برگزاری این نشست ایجاد یک هماهنگی بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گاز است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز در پایان با بیان اینکه قیمت گاز مستقل از نفت تعیین می شود و بستگی به مسائلی مانند مسائل سوق الجیشی، امکانات انتقال و منطقه تولید و مصرف داردف خاطرنشان کرد: در هیچ کجای جهان قیمت گاز یکسان نیست و در واقع در نشست GCF اعضا می خواهند قیمت ها را به هم نزدیک کنند.