به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان این که هم اکنون فشار تأمین مالی بر روی سیستم های بانکی است، بیان کرد: بنگاه های بزرگ دولتی از منابع بانکی استفاده می کنند و بازار سرمایه فقط بازار مبادله است.

نیلی با بیان این که باید نقش بازار سرمایه در تامین مالی پررنگ تر شود، تصریح کرد: بانک ها باید فقط در تامین سرمایه در گردش فعال شوند.

مشاور اقتصادی رییس جمهور ادامه داد: بازار اوراق مشارکت باید فعال شود و بنگاه های اقتصادی از این طریق منابع جمع آوری کنند.

به گفته نیلی چهار مساله ی مهم در بهبود محیط کسب و کار نقش اساسی دارد که توانمندی بخش خصوصی، توجه در خصوصی سازی های جدید، شبه دولتی ها و اصلاح قوانین و ورشکستگی ها از جمله این موارد است.

وی با تاکید بر اصلاح بازار گفت: رفتار دولت در بازار ارز باید قابل پیش بینی باشد و مشخص کند که در سال به چه میزان ارز نیاز دارد.

مشاور اقتصادی رییس جمهور درباره ی رابطه بین بازار انرژی و بازار ارز با تاکید بر این که باید هدفمندی یارانه ها اصلاح شود، تصریح کرد: برای انجام این اصلاح باید قیمت انرژی به صورت یکباره یا ظرف چند سال افزایش یابد.

نیلی ادامه داد: پرداخت های نقدی یارانه ها در حال حاضر غیرمتناسب با درآمد های واصله از اجرای این قانون است و هم چنین در مرحله ی بعدی یارانه ها باید به گروه های هدف پرداخت شود، چون با این شیوه بار تورمی در کشور به وجود می آید.

به گفته مشاور اقتصادی رییس جمهور اصلی ترین مساله ی کشور در سال های پیش رو مساله ی اشتغال است اما به این نکته باید توجه کرد که اصلاحاتی که در مساله ی ارز، یارانه ها، سیستم بانکی و خصوصی سازی انجام می شود در مرحله ی اول مدتی شاهد رکود و سپس موجب رونق اقتصادی می شود.