به گزارش پارس   به نقل از تسنیم، بیژن زنگنه می گوید همزمان با توسعه تولید نفت و گاز باید حضور ایران در بازارهای جهانی نیز تقویت شود، نباید در حاشیه تحولات بازار نفت و گاز، نقش تماشاگر را داشته باشیم، ضروری است ایران به بازیگر نفتی فعال در منطقه و جهان تبدیل شود.

وزیر نفت در گفتگو با واحد مرکزی خبر بخشی از نقشه راه توسعه صنعت نفت و اولویت های ان را در دولت یازدهم، به این شرح تبیین کرده است:

- تقویت مدیریت طرح های توسعه پارس جنوبی

وزیر نفت در باره اینکه برخی پیمانکاران پارس جنوبی اعلام کرده اند اگر شرکت ملی نفت منابع مالی مورد نیاز آنها را تامین کند سه طرح یاد شده را که پیشرفت بالای ۹۰ درصد دارند به ۱۰۰ درصد می رسانند ؛ گفت: مشکل ما در پارس جنوبی پول نیست، مشکل ما در سطوح و لایه های مختلف مدیریتی است.

زنگنه گفت: بارها از این بحث ها شده است که ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیون دلار دیگر بدهید تمام می شود اما با وجود تأمین منابع، کار انجام نشده و به اعتقاد من اصل مسئله، مدیریتی است.

وی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای تأمین و پرداخت منابع، با توجه خوبی که مجلس شورای اسلامی به این طرح ها داشته است، نداریم.

زنگنه اظهار داشت: باید منابع، درست، به جای خود و به وقت، هزینه شود و اگر این کار نشود نه فقط اثر مثبت نمی گذارد که ممکن است اثر منفی هم بگذارد.

وی گفت: به هر حال ما هیچ محدودیتی برای تأمین منابع نداریم که خرج این طرح ها شود و کار اینها را با آن زمان بندی که در نظرمان است به اتمام برساند.

- افزایش ظرفیت تولید نفت تا ۴ میلیون بشکه

زنگنه درباره اینکه تاکنون میزان تولید نفت خام را افزایش داده اید ؛ گفت: این کار با تلاش همکاران در چهار شرکت مهم تولیدی یعنی مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره، مناطق مرکزی و شرکت اروندان که مسئولیت تولید از میدان های غرب کارون را بر عهده دارد انجام شده است.

وی اعلام کرد: گزارشی را هفته پیش به من دادند که چگونه در یک ماه از هم اکنون بتوانیم به افزایش تولید برسیم اما تلاش می کنیم تا آخر سال به همان ۴ میلیون بشکه ظرفیت تولید نایل شویم.

- علاقه مندی شرکت های خارجی برای بازگشت

وزیر نفت اظهار داشت: تماس هایی دارند و همه علاقه مند هستند همکاری تنگاتنگ و موفقی را با شرکت نفت پس از برداشتن این فشارهای تحمیلی ؛ داشته باشند.

زنگنه تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم در قالب قراردادی پیشرفته تر و قابل قبول تر با آنها کار کنیم کمیته ای را تشکیل داده ایم. اوایل این هفته ضوابط آنرا ابلاغ و افراد کمیته را تعیین کردم. این ضوابط برای معرفی ساختارهای جدید قراردادی است که با شرایط فعلی و وضعیت و نیازهایی که داریم برای ما مفید باشد.

زنگنه گفت: مهم ترین نیازها بالا بردن ضریب بازیافت از میدان های نفتی موجود است تا نفت بیشتری را در طول عمر آن از میدان برداریم که همان صیانت واقعی و فنی از میدان است.

وی گفت: روش های قراردادی داریم که اصلاً مطلوب ما نیست مثل مشارکت در تولید و امثال آن که از نظر ما رد شده است اما قالب های قراردادی ای هم داریم که می تواند برای این نوع از میدان ها مفید باشد. گروهی که تعیین کرده ام، کاملاً حرفه ای و آشنا به این مقوله ها هستند.

زنگنه افزود: البته کار به همین چند نفر محدود نیست از همه ظرفیت های ملی و بین المللی که بتوانیم جذب کنیم استفاده خواهیم کرد و از خود شرکت های داخلی و خارجی که می خواهند فعال باشند کمک گرفته می شود.

وی گفت: بحث می شود تا بتوانند قالب های جدید قراردادی را که متناسب با وضع فعلی ماست و قابلیت رقابت ما را در منطقه بالا می برد، معرفی کند. استفاده از تجربه هایی را که ما در این سال ها به دست آورده ایم ارائه دهند تا وقتی که می خواهیم با این شرکت ها کار کنیم به طور جدی این قالب های قراردادی هم پخته و آماده شده باشد.

- علاقه مندی هند به همکاری نفتی

وزیر نفت گفت: مکاتبه ای وزیر نفت هند با من داشته است که هنوز جواب نداده ام اما به زودی می دهم.

زنگنه افزود: همکاری هند در میدان نفتی فرزاد B بحث جدیدی است، باید از اول بحث را آغاز کنیم، وقتی درباره قراردادهایی در زمانهایی تعهداتی می شود اگر بموقع انجام نشد، هر وقت که طرف برگشت، دلیل نمی شود که ما از نقطه قبلی آغاز کنیم.

وی گفت: ما شرایط جدیدی داریم و اگر بخواهیم بحث کنیم باید در شرایط جدید بحث کنیم.

- لغو تحریم های نفتی با تلاش دستگاه دیپلماسی

وزیر نفت در باره تلاش های کاهش و رفع تحریم نفتی گفت: به دستگاه دیپلماسی مان کمک کردیم و اصل کار در دستگاه دیپلماسی کشور و در کلان تصمیم گیری نظام است که در جهت حداکثر کردن مصالح کشور قطعاً پیش می رود و خیلی به آینده امیدوارم.

زنگنه اظهار داشت: آنچه به عقلمان رسیده و تدبیر جمعی و هماهنگی کامل نظام بوده است، انجام می دهیم و ان شاء ا… جواب می دهد اما همه چیز را باید در سیاست با صبوری پیش برد.

- بازگشت شرکت نفت به طرح مشترک با بریتیش پرولیوم

زنگنه در باره روند بازگشت شرکت نفت به پروژه مشترک با BP در دریای شمال گفت: آنها کارهای کوچکی است، دارند مشکلاتی را که هست بر می دارند تا با هم کار کنیم و به هر حال در مقابل آنچه که ما در سطح قدرت ملی مان داریم تلاش می کنیم.

وزیر نفت افزود: هرچند هنوز در خارج از کشور در پروژه های قوی مشارکت نداریم اما در آینده، دنبال خواهیم کرد. این پروژه کاری است که از قبل از انقلاب بوده و کارهای کوچکی است.

زنگنه گفت: چند بلوک نفتی و گازی در دریای شمال بوده است و ایران هم در آن سهم داشت که بعضی از آنها هم اکنون بهره برداری و تولید می شود و درآمدهایی هم برای شرکت نفت دارد.

وی افزود: این پروژه برای یک شرکت نفتی کوچک خیلی عالی است اما برای شرکت ملی نفت عدد کوچکی است؛ با اینحال شرکت نفت آنرا دنبال می کند. برای این که جای پا، حضور خارجی و تعدادی ارتباطات خارجی داشته باشیم دنبال می کنیم اما وظیفه اصلی خودمان را باید به کار در توسعه میدان های مشترکمان متمرکز کنیم که به معنی بالا بردن توان صادراتی و صادرات است.

- قیمت نفت تابع شرایط بازار است

وزیر نفت درباره اینکه آیا با قیمت فعلی جهانی نفت موافق است و حداقل قیمت نفت خام چقدر باید تعیین شود؟ گفت:

نمی توانم بگویم قیمت نفت چه قدر باید باشد و بازار باید بگوید.

زنگنه افزود: برای من بیش از قیمت آنچه مهم است بشکه هایی است که بتوانم به بازار بفرستم و سهمم در تولید نفت افزایش دهم. این مسئله مهمتر از قیمت است چون وقتی قیمت بالا باشد و در آن سهم نداشته باشیم دیگران استفاده آن را می برند.

وی تاکید کرد: از آن قیمت بالایی دفاع می کنم که من هم سهم خودم را در بازار آن داشته باشم.

زنگنه اظهار داشت: حتی هیچ کفی هم برای آن قائل نیستم و برای من فقط این مهم است که سهم بازارم بالا برود. برای برگشتن به ظرفیت تولید ۴ میلیون شبکه در روز، هر کاری می کنم.

- بازگشت درآمدهای نفتی را از بانک مرکزی بپرسید

وزیر نفت در باره اینکه آیا در مقایسه با اوایل امسال، تسهیلی در بازگشت درآمدهای نفتی به کشور به وجود آمده است؟ گفت: این مسئله مربوط به بانک مرکزی است، از آنها باید پرسید.

- پارس جنوبی در چه وضعی است؟

وزیر نفت در باره طرح توسعه و افزایش تولیدات پارس جنوبی گفت: آن سه طرح پارس جنوبی، از ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلیون مترمکعب گاز خشک شیرین و ۲۸۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز می تواند به ما بدهد و معتقدم کمتر از دو سال نمی توانیم به این ظرفیت برسیم.

زنگنه درباره فازهای ۳۵ ماهه که پیشرفت کمتری داشته است، افزود: هنوز به فازهای ۳۵ ماهه اصلاً نپرداخته ام به خاطر اینکه آنها نان امشب من را در نمی آورد. نان دو سال آینده من را هم عاید نمی کند.

وی تصریح کرد: این طرح ها که نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار در تراز بازرگانی و اقتصادی کشور تأثیر خواهد گذاشت باید به مدار بیایند و اینها چیزی نیستند که بتوانیم رها کنیم و بگوییم به بقیه بپردازیم.

زنگنه گفت: باید اول تکلیف اینها را روشن کنیم و مطمئن شویم بموقع می آیند و بعد روی فازهای ۳۵ ماهه تمرکز کنیم د، نمی گویم آنها را تعطیل کنیم، نه؛ در آنها کار، می شود اما تمرکز من بر این سه طرح است.

وی افزود: در مرحله اول تا زمستان امسال، مرحله دوم تا زمستان آینده و در مرحله سوم تا پایان سال آینده باید این سه طرح، تمام شود. بعد از آن تمرکز من روی فازهای دیگر قرار خواهد گرفت.

- سواپ نفت خام ابهام دارد

وزیر نفت در باره اینکه معاوضه (سوآپ) نفت خام چه زمانی و با مباشرت چه شرکت هایی و در چه حجمی از سر گرفته می شود؟ اظهار داشت: درباره سوآپ تصمیمی نگرفته ایم، ابهام ها و مشکلاتی دارد که تا اینها حل نشود این کار دوباره عملیاتی نخواهد شد.

زنگنه گفت: هنوز این ابهام ها به من جواب داده نشده است و نمی توانم آن ابهامات را بیان کنم.

- از اکتشاف میدان های جدید نفت و گاز چه خبر؟

وزیر نفت در باره اکتشاف میدان های جدید نفت و گاز گفت: هنوز با بخش اکتشاف، به طور جدی بحث و جلسه نداشته ام، دلیل آن هم روشن است و به کارهای مشخصی تمرکز دارم.

زنگنه افزود: میدان های اکتشاف شده سالهای دهه ۸۰ که مشترک هم بودند، هنوز وضع بسامانی برای تولید و توسعه ندارند، باید اول تکلیف اینها را روشن کنم بعد بروم سراغ میدانهای دیگر یا قصر شیرین که در آن منطقه، میدان گازی کشف کرده ایم و در مهر ماه به همه اینها می پردازیم.

-روزانه ۵ تا ۷ میلیون لیتر بنزین وارد شود

وزیر نفت درباره این که باتوجه به افزایش نسبی مصرف متوسط روزانه در مقایسه با تولید بنزین، تصمیم گرفته اید از هند بنزین وارد کنید، چه میزان بنزین و با چه قیمت وارد خواهید کرد؟ اظهار داشت: همیشه بنزین وارد می شده است اما به آن اکتان افزا می گفتند اما ما می گوییم بنزین.

زنگنه گفت: برای شش ماهه دوم امسال لازم است روزانه ۵ تا ۷ میلیون لیتر بنزین وارد شود. دستور نداده ایم که از کشور و شرکت خاصی خرید انجام شود اما گفته شده است ۵ تا ۷ میلیون و ترجیحاً تا ۷ میلیون لیتر برای بالا رفتن ذخایر، بنزین وارد شود.

زنگنه گفت: قیمت آن هم نرخ بازار است و ارز آن هم که از محل صادرات فرآورده ها حاصل می شود تأمین خواهد شد.

وی افزود: در عین حال، بعید است با روپیه انجام شود. هم اکنون قیمت بنزین برای مصرف کننده داخلی به طور متوسط اندکی بیشتر از ۵۰۰ تومان است باتوجه به اینکه بنزین کمتر از ۷۰ ۸۰ سنت وارد نمی شود و با محاسبه، میزان یارانه مشخص خواهد شد.

- نظر وزارت نفت در زمینه افزایش قیمت بنزین

زنگنه درباره نظر وزارت نفت در زمینه افزایش قیمت بنزین، شیوه دادن یارانه یا سهمیه بندی جدید هم گفت: دولت باید درباره میزان یارانه سوخت تصمیم بگیرد. بحثی در دولت در جریان است تا ببینیم آیا ممکن است دولت مجبور شود برای امسال هم تصمیم بگیرد، اما برای سال آینده و فاز دوم هدفمندی یارانه ها حتماً تصمیم گیری خواهد شد.

وزیر نفت تاکید کرد: این ها تصمیم های جمعی است نه فردی و لزومی ندارد نظر شخصی خودم را بگویم. جزو دولت هستم و دولت باید حرف نهایی را بزند.

- آمادگی تأمین سوخت زمستانی را داریم

زنگنه درخصوص آمادگی تأمین کامل سوخت برای مصارف زمستان در سراسر کشور اعم از گاز و نفت خبر داد: هرچند آمادگی تأمین سوخت زمستانی را داریم اما امسال و اندکی کمتر از امسال در سال آینده دشوارترین سالها را در زمینه تأمین سوخت خواهیم داشت.

وزیر نفت اظهار داشت: برای اینکه بیش از ۴ سال است هیچ فازی از پارس جنوبی به مدار نیامده و هیچ تولیدی اضافه نشده؛ مصارف مان بالا رفته است و گاز جدید نداشتیم.

زنگنه تاکید کرد: امسال نیروگاه ها بیشترین میزان سوخت مایع را مصرف می کنند.

وی افزود: امسال ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار سوخت مایع در نیروگاه هایی که به شبکه گاز، وصل است، مصرف می شود که رقمی فاجعه آمیز است و آثار زیست محیطی بسیار بدی هم دارد و این نوع سوخت ها از جمله کالاهایی است که می توانستیم صادر کنیم و درآمد داشته باشیم.

وی گفت: اگر گاز داشتیم این ۱۷ تا ۱۸ میلیارد دلار را مصرف نمی کردیم و در مقابل آن، درآمدهای حاصل از تولید میعانات گازی، ال پی جی و اتان هم برای خوراک پتروشیمی ها می داشتیم اما هم اکنون کمبود داریم.

زنگنه افزود: امسال معادل۳۰ میلیارد مترمکعب کمبود گاز داریم که باید به جای آن فرآورده های مایع را فقط برای نیروگاهها بسوزانیم. این کمبود، با فرض این است که روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب از ترکمنستان وارد و ۷ تا ۸ میلیون مترمکعب در روز از گاز ذخیره شده در میدان های سراجه و شوریجه برداشت کنیم.

وزیر نفت گفت: این نیاز با صرفه جویی پوشش داده نخواهد شد بلکه اشکال در تأمین بموقع گاز از پارس جنوبی است و هیچ وقت ما چنین وضع بدی نداشته ایم.

- قیمت گاز مصرفی خانگی تغییر نمی کند

وزیر نفت در باره اینکه قیمت گاز مصرفی خانگی چه تغییراتی خواهد کرد؟ گفت: افزایش قیمت گاز مصرفی خانگی برای امسال بعید است اما در سال آینده باید دید دولت چه تصمیمی خواهد گرفت.

زنگنه در باره روند احداث پالایشگاه تمام ایرانی گاز هم اعلام کرد: نمی خواهم شعار بدهم. یک چیزهایی گفته شده اما نه پول آن تأمین شده و نه بحثی برای آن بوده و نه در سیستم جا افتاده است.

وزیر نفت گفت: این پالایشگاههایی هم که در پارس جنوبی احداث می شود همه ایرانی است. اما آنچه که ما نیاز داریم یک سری لیسانس های ویژه و فناوریهای فرایندی است که باید به دست بیاوریم که در این زمینه هم وضعمان در حال بهتر شدن است.

زنگنه در پایان گفت: بیشتر مشکل ما در پتروشیمی و بنزین سازی است، فناوری های تولید بنزین را نداریم و باید برای اینها فکر کنیم که ظرفیتهای ملی را برای طراحی های پایه و به دست آوردن این نوع لیسانس ها بالا ببریم.