به گزارش پارس ، محمدحسین اردشیری در گفت وگو با فارس، با بیان اینکه مقاوم سازی کل تاسیسات وزارت نفت ادامه دارد، اظهار داشت: برای مقاوم سازی خطوط لوله و بازسازی آنها یک برنامه جامع و طولانی مدت را پیگیری می کنیم که بر این اساس خطوط لوله از نظر خوردگی و امثال آن اصلاح و بازسازی و تعمیرات اساسی می شوند.

وی افزود: این برنامه از ۵ سال پیش آغاز شده است که در مراحل نهایی است و تا پایان برنامه پنجم به پایان می رسد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت اضافه کرد: در بعضی شرکت ها مانند خطوط لوله و مخابرات و نفت مناطق مرکزی این برنامه در مرحله نهایی قرار دارد و بقیه شرکت ها هم در حال اجرای برنامه هستند.

اردشیری گفت: در قالب این طرح پیگ رانی خطوط لوله و بازسازی نقاط آسیب دیده و حتی تعویض بخشی از خطوط انجام می شود.

وی توضیح داد: خطوط لوله گاز سراسری عموماً سالم هستند، به طور کلی در خطوط لوله گاز مشکل چندانی نداریم اما خطوط لوله نفت و فرآورده نفت مناطق مرکزی، فلات قاره، مناطق مرکزی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این طرح بازسازی می شوند.

*تشریح دلایل حوادث اخیر صنعت نفت

مدیر HSE وزارت نفت در خصوص حوادث اخیر صنعت نفت گفت: گوگرد به راحتی و با کوچکترین اصطکاکی آتش می گیرد و به همین دلیل تعداد موارد آتش سوزی گوگرد در عسلویه بالا است، در حادثه اخیر نیز حداکثر ۷ تن گوگرد به دلیل ایجاد جرقه توسط تریلی حمل کننده آتش گرفت و سوخت.

وی افزود: دلیل حادثه پتروشیمی آبادان هنوز کاملاً مشخص نشده است، اما احتمال می رود به دلیل وجود بخارات هیدروکربنی در فضا و ایجاد یک جرقه آتش سوزی اتفاق افتاده است که خسارات مالی این حادثه نیز زیر ۵۰ میلیون تومان بوده است.

اردشیری تاکید کرد: حوادث خانگیران و پتاوه نیز بسیار جزئی بودند و به سرعت مهار شدند.

*مقاومت بعضی واحدهای نفتی خصوصی شده در برابر بازرسی های ایمنی

وی در ادامه اظهار داشت: با دستور وزارت امور اقتصادی و دارایی در قرار داد پتروشیمی و پالایشگاه هایی که به بخش خصوصی واگذار می شوند رعایت موارد HSE گنجانده شده است که بر این اساس بازرسی های منظمی از سوی HSE و پدافند غیرعامل از این واحدها انجام می شود.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست وزارت نفت تاکید کرد: مقاومت هایی از سوی واحدهای نفتی خصوصی شده وجود دارد اما وزارت نفت نظارت جدی بر مسائل ایمنی این واحدها را ادامه می دهد.