به گزارش پارس ، دکتر رسول نصیری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه سیگار به طور مستقیم یا غیر مستقیم از جمله علل عمده مرگ و میر افراد در سنین میانسالی و پیری است، گفت: هزینه هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق مصرف دخانیات به خانواده، جامعه و سیستم بهداشتی درمانی کشور تحمیل می شود مقادیر قابل توجهی را به خود اختصاص داده است که مسئولین باید تدابیری را در این خصوص اعمال کنند.

وی افراد مصرف کننده دخانیات را مستعد ابتلا به بسیاری ازحساسیت های تنفسی دانست و افزود: بسیاری از موارد مرگ و میر ناشی از برونشیت مزمن، آسم و بیماری های قلبی عروقی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم ناشی ار مصرف دخانیات است.

این فوق تخصص آسم و بیماری های تنفسی با بیان این مطلب که مبارزه با مصرف دخانیات و ایجاد آگاهی در سطح جامعه باید در مراحل درمانی مستمر و مداوم ادامه داشته باشد، تصریح کرد: رسانه های ملی و جامعه نباید همه ساله فقط در یک روز معین با برگزاری برنامه و مراسم مختص روز مبارزه با دخانیات افراد را از مضرات مصرف سیگار آگاه سازند بلکه باید این طرح ها را به طور مستمر در برنامه های اصلی خود منظور کنند.

دکتر نصیری در ادامه خاطرنشان کرد: هر چند در سالهای اخیر با توجه به اقداماتی که از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و همچنین انجمن های مردم نهاد (NGO) بر مسئله مبارزه با مصرف دخانیات و آموزش عمومی جامعه در جهت آگاهی از مضرات استفاده از سیگار صورت گرفته است گام های موثری بوده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب راه درازی را در پیش داریم.

وی با تاکید بر اینکه برای اطلاع رسانی افراد از مضرات مصرف دخانیات همکاری تک تک افراد جامعه، خانواده ها، آموزش و پرورش و سیستم بهداشتی درمانی ضروری به نظر می رسد، خاطر نشان کرد: متاسفانه علی رغم تمامی اقداماتی که در جهت ارتقای سطح نگرش افراد جامعه نسبت به عوارض مصرف دخانیات صورت گرفته است با این وجود شاهد کاهش سن مصرف کنندگان دخانیات در کشور و افزایش مصرف سیگار در اقشار تحصیل کرده و دانشجویان هستیم.

این فوق تخصص آسم و بیماری های تنفسی تصریح کرد: نکته نگران کننده ای که به وضوح در جامعه و به خصوص کلان شهرها در سالهای اخیر با آن مواجه هستیم افزایش شمار بانوان مصرف کننده دخانیات است که این مسئله علاوه بر عوارض ناشی از آن بر جسم فرد، منجر به تاثیرات سوء در سلامت کودکانشان می شود.

دکتر نصیری با اشاره به اینکه آموزش و پرورش و به خصوص رسانه ها باید در صدد آموزش افراد از سنین کودکی در زمینه عوارض ناشی از مصرف دخانیات باشند، توصیه کرد: نگرش مطلوب در خصوص مبارزه با مصرف دخانیات رسیدن به نقطه عطفی است تا افراد دید منفی نسبت به استعمال دخانیات داشته باشند، در این حالت می توان به داشتن یک جامعه سالم امیدوار بود.