به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمد رضا نعمت زاده صبح امروز در حاشیه افتتاح بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که برنامه های وزرات صنعت در دولت یازدهم برای حمایت از صنعت فرش ایران چیست، اظهار داشت: دولت تازه کار خود را آغاز کرده است اما باید بگویم هدف ما حمایت از تولید و رفع موانع تولید است به نحوی که در صددیم با بررسی مشکلات صنایع مختلف به ویژه صنعت فرش موانع را برطرف کنیم.


وی با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر با توجه به سیاست گذاری های مختلف صادرات فرش کاهش پیدا کرده است افزود: علاوه مشکلات گذشته در چند ماه اخیر نیز به دلیل بروز مشکلاتی در برگشت ارز و تصمیمات ستاد تدابیر ویژه در محدود کردن صادر کنندگان در نحوه هزینه کرد ارز حاصل از صادرات خود، صادرات فرش با مشکلات متعددی روبه رو شده است.


وزیر صنعت نخستین گام توسعه صادرات فرش را حذف مصوبات دولت گذشته در چگونگی هزینه کرد ارز حاصل از صادرات توسط صادر کنندگان دانست و گفت: باید صادر کنندگان اخیار کامل در هزینه کرد ارز حاصل از صادرات خود داشته باشند اما باید بگویم که این اختیار باید به صورت طبیعی انجام شود و به صورت معقول انجام شود.
وی در پاسخ به این پرسش که به صورت رسمی آیا صادرات فرش به آمریکا ممنوع شده است یا خیر؟ گفت: اساساً صادرات فرش به آمریکا ممنوع است ولی ازشاید از طریق مراجع دیگیری این کار صورت گیرد.
نعمت زاده در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت برنامه ای برای موافقت معافیت ۱۵ درصدی مالیاتی را برای صادرکنندگان فرش در نظر خواهد گرفت یا خیر، گفت: کلا صادرات معاف از مالیات است البته شاید ۱۵ ردصد معافیت مالیاتی عنوان شده مربوط به فروش باشد که در این رابطه نیز تصمیم لازم را اتخاذ خواهیم کرد.
وزیر صنعت ضمن تأکید بر اینکه ما خواستار رفع محدودیت ها برای صنایع به ویژه صنعت فرش هستیم، گفت: ظرفیت کشور در صادرات فرش بسیار بالا است و باید از این پتانسل به نحو احسن استفاده نمود.


وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار فرش صادر شده است، گفت: پیش بینی می کنیم صادرات فرش به یک میلیارد دلار نیز برسد اما این رقم را نباید قطعی دانست زیرا شرایط در تغییر میزان حجم صادرات فرش مؤثر است.
نعمت زاده در ادامه با تأکید بر اینکه گرانی مواد اولیه و قیمت گذاری ها باعث بروز مشکلاتی برای فعالان صنعت فرش کشور شده است تصریح کرد: در صددیم در صورت کمبود عرضه، مواد اولیه را در اختیار تولید کنندگان قرار دهیم.