به گزارش پارس به نقل از تسنیم، وزیر نفت ایران تایید کرد وزارت نفت در راستای سیاست دولت برای تشویق شرکت های خارجی به سرمایه گذاری در ایران با شرکت های نفتی غرب تماس هایی را برقرار کرده است.
بیژن نامدار زنگنه که در گفت وگو با فایننشال تایمز سخن می گفت افزود که وی نشست هایی با شرکت های اروپایی و به طور غیرمستقیم با شرکت های آمریکایی به منظور دعوت آن ها برای بازگشت به ایران برگزار کرده است.
وی با اشاره به شرکت های توتال، شل، انی و استات اویل گفت این شرکت ها از جمله آن هایی هستند که ما قصد داریم آن ها را به سمت ایران جلب کنیم.


زنگنه گفت: دولت ایران در حال بازنگری در قراردادهای نفتی است و قصد دارد قراردادهای نامحبوب بیع متقابل را با شکلی از قراردادهای خدماتی جایگزین کند. قراردادهای مشارکت در تولید که مورد نظر شرکت های نفتی است روی میز قرار ندارد. اما ایران در حال برنامه ریزی برای ارائه پیشنهاد بهتر در مقایسه با کشورهای همسایه از جمله عراق است.


وزیر نفت ایران تصریح کرد هیچ قرارداد نفت و گازی قبل از توافق نهایی ایران و ۵+۱ در مورد موضوع هسته ای قابل امضا نیست اما مذاکرات در این خصوص انجام می شود زیرا برای انعقاد یک قرارداد باید ماه ها مذاکرد.


وی با اشاره به توافق موقت ایران و ۵+۱ گفت انتظار ندارد این توافق باعث افزایش سریع صادرات نفت ایران شود اما توافق مذکور این پیام را به بازارهای بین المللی منتقل می کند که منازعه هسته ای ایران از شانس حل و فصل شدن برخوردار است.


زنگنه افزود: این توافق پیام مثبتی را برای آغاز مذاکرات نفتی ارسال می کند.


وی افزود توافق ژنو همچنین تحریم های روانی را از میان برمی دارد. شرکت های بسیاری از معامله با ایران منع نشده اند اما از ترس به خطر افتادن اعتبار خود همکاری های خود با ایران را متوقف کرده اند.


ایران چهارمین دارنده ذخایر نفت و بزرگترین دارنده ذخایر گازی در جهان است اما یکی از معدود کشورهایی است که شرکت های خارجی با محدودیت برای فعالیت در آن مواجه اند. زنگنه گفت این بخش به حداقل ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد.


بر اساس این گزارش در حالی که ایران تلاش هایی را برای جذب شرکت های نفتی اروپایی آغاز کرده این شرکت ها نیز از آمادگی خود برای بازگشت به ایران پس از لغو تحریم ها خبر داده اند.


ماه میلادی گذشته مدیر اکتشاف و تولید توتال در منطقه خاورمیانه به تهران سفر کرد تا با مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران رکن الدین جوادی دیدار کند. وی در این دیدار گفت توتال به محض لغو تحریم ها فعالیت های خود در بخش نفت و گاز ایران را از سر خواهد گرفت.