به گزارش پارس ، محمدرضا رضایی کوچی در گفت وگو با تسنیم با بیان این که در حال حاضر تسهیلاتی که برای خرید یا ساخت مسکن بانک ها در اختیار مردم قرار می دهند جوابگوی نیاز مردم نیست، تصریح کرد: در بحث مسکن مهر خیلی از مجتمع ها که عمده آنها توسط تعاونی ها اجرا می شود با مشکل روبرو شده اند. متقاضی فکر می کرد با آورده ۷ تا ۸ میلیون تومانی می تواند صاحبخانه شود. اما با افزایش قیمت مصالح و تاثیر آن بر قیمت ساخت مسکن مهر، از یک سو متقاضی توان افزایش آورده را نداشت و از سوی دیگر بانک ها هم محدودیت پرداخت داشتند و در نهایت با بن بست روبرو شد.


وی با بیان این که در خیلی جاها وام مسکن دیگر جوابگوی خرید نیست، افزود: این موضوع مشکلات جدی برای مردم به وجود آورده است و به نظر می رسد با افزایش قیمت مسکن باید مبلغ وام ها را افزایش دهیم. البته طبیعی است که حاکمیت می خواهد مسائل مربوط به تامین مسکن را در اولویت قرار دهد.
رضایی با بیان این که وقتی مسکن داشته باشیم جامعه به سمت آرامش و امنیت می رود، خاطرنشان کرد: مسکن مولفه مهمی در تامین امنیت روانی مردم است و از این رو باید بحث افزایش تسهیلات بانکی را در دستور کار قرار دهیم.


عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که برخی معتقدند که افزایش تسهیلات مسکن باعث افزایش نقدینگی و تورم می شود، گفت: اما مسکن بحثی جدی و نیاز مردم است به خصوص برای لایه های آسیب پذیر که با درآمد خود نمی توانند صاحبخانه شوند و باید سیستم بانکی حمایت جدی از آنها داشته باشد.
رضایی ادامه داد: اگر بانک ها بتوانند تسهیلات را افزایش دهند به طور قطع در خانه دار شدن اقشار کم درآمد تاثیر به سزایی دارد.


وی اظهار کرد: اگر پرداخت تسهیلات مسکن از کانال سازنده انجام شود، قاعدتا بهتر است. البته به شرط این که بر عملکرد سازندگان نظارت صورت گیرد. برخی سازنده ها درصد کمی از تسهیلات را در بخش مسکن هزینه می کنند و بقیه را در جاهای دیگر سرمایه گذاری می کنند.


وی با یادآوری این که این مشکل را در بخش صنعت و تولید داریم، تصریح کرد: تولیدکنندگان وام هایی متعددی را از سیستم بانکی دریافت کرده اند، اما بخشی از آن به بخش تولید اختصاص یافته و بقیه به سمت شغل های کاذب رفته است. در طرح توسعه کشاورزی دولت تسهیلات خوبی با سود ۷ و ۸ درصد داد، اما خیلی از این پول ها در هدف اصلی هزینه نشد و وارد بازار شد.


عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: دولت باید ابزارهای نظارتی را به گونه ای پیش بینی کند که تسهیلات ساخت مسکن در جاهای دیگر هزینه نشود. متاسفانه نظارت ها در این بخش ضعیف بوده و باعث نابسامانی بسیاری شده است.
رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا صندوق های پس انداز مسکن می توانند در خانه دار کردن مردم تاثیرگذار باشند، گفت: این صندوق ها فقط در بلند مدت می توانند مردم را صاحبخانه کنند، این صندوق ها پیشنهاد خوبی هستند که قابلیت اجرا هم دارند. اما به نظرم باید حمایت سیستم بانکی و صندوق ها برای رفع دغدغه مردم به طور همزمان عملیاتی شود.