به گزارش پارس ، فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: رهبران کشورهای آفریقایی در اجلاس فوق العاده دیروز خود که در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی و مقر این اتحادیه برگزار کردند گفتند که محاکمه رئیس جمهور کنیا در برابر دادگاه جنایی بین المللی در نوامبر آتی باید به تعویق افتد.

بر اساس تصمیم رهبران آفریقایی در صورت عدم پاسخ دادگاه بین المللی به درخواست اتحادیه آفریقا، رئیس جمهور کنیا شایسته است به لاهه نرود.

رهبران اتحادیه آفریقا در نشست دیروز خود از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند به موجب ماده ۱۶ معاهده رم که بر اساس آن دادگاه لاهه تشکیل شده است محاکمه رئیس جمهور کنیا به مدت یک سال که قابل تمدید نیز باشد به تعویق افتد.

بر اساس پیشنهاد اتحادیه آفریقا، آن دسته از متهمان دادگاه جنایی بین المللی که در حال حاضر در راس قدرت هستند باید پس از پایان یافتن مسئولیتشان در دادگاه لاهه حاضر شوند.

تدروس ادهانوم گبریسوس، وزیر امور خارجه اتیوپی، کشوری که ریاست دوره ای اتحادیه آفریقا را به عهده دارد، روز شنبه اعلام کرد: (اوهورو کنیاتا) رئیس جمهور منتخب کنیاست و باید بر کشورش حکومت کند. اتحادیه آفریقا تصمیم گرفته است تا پیش از دریافت پاسخ از دادگاه جنایی بین المللی، او در دادگاه حاضر نشود.

یشنهاد برگزاری نشست دیروز شنبه رهبران اتحادیه افریقا را کنیا مطرح کرد زیرا اوهورو کنیاتا، رئیس جمهور این کشور و ویلیام روتو، معاون وی از سال ۲۰۱۱، به اتهام دست داشتن در جنایات علیه بشریت از سوی دادگاه لاهه تحت پیگرد قرار گرفته اند.

هایلا ماریام دسالگن، نخست وزیر اتیوپی نیز در پایان نشست روز شنبه سران آفریقا، خاطر نشان کرد یک گروه تماس تشکیل شده است که ماموریت آن رایزنی با اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر سر نگرانی های اتحادیه افریقا در مورد چگونگی مناسبات این اتحادیه با دادگاه جنایی بین المللی است.

وی افزود: درخواست به تعویق افتادن رسیدگی به پرونده های عمر البشیر و اوهورو کنیاتا، روسای جمهور سودان و کنیا از جمله مواردی است که گروه تماس به آنها خواهد پرداخت.