به گزارش پارس ، علی صالح آبادی در گفت وگو با فارس، آخرین اقدامات در حوزه معاملاتی شدن سهام عدالت در آستانه ورود به بازار سرمایه را تشریح کرد.

 

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار،   با بیان اینکه سازوکار اجرایی سهام عدالت در اختیار سازمان خصوصی سازی است، گفت: اکنون ورود سهام عدالت به بازار سرمایه نیازمند کارشناسی و ملاحظات دقیقی است.

 

صالح آبادی ادامه داد: گزارش های لازم در رابطه با سهام عدالت با همکاری سازمان خصوصی سازی آماده و به وزارت اقتصاد و امور دارایی  ارسال شده است و نیازمند جمع بندی آن در سازوکار کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی و دولت است.

 

*محاسبه شاخص بورس تهران بر مبنای ارزندگی و ارزش بازار شرکت ها

 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سؤال که آیا اکنون ایرادی در محاسبه شاخص بورس تهران وجود دارد، تأکید کرد: خیر، چرا که تعیین شاخص بورس تهران بر مبنای سایز شرکت ها صورت می پذیرد.

 

وی تغییر شاخص بورس را مستلزم نوسان قیمت شرکت ها دانست و تصریح کرد: به تناسب وزن و ارزش بازار شرکت ها شاخص بورس تهران افزایش و یا کاهش می یابد.

 

صالح آبادی تأکید کرد: به عنوان مثال اگر شرکتی در ارزش روز بازار سهم بیشتری داشته باشد، نوسان آن تأثیر بیشتری در تغییر میزان شاخص دارد.

 

* ورود نفت خام به بورس انرژی/ رونق معاملات بورس کشاورزی

 

صالح آبادی درباره سرانجام ورود نفت خام به بورس چه شد، خاطرنشان کرد: تمام زیرساخت های لازم برای معاملاتی شدن نفت خام در بورس آماده شده است و در این زمینه تنها باید وزارت نفت آمادگی خود را اعلام کند.

 

وی ادامه داد: در زمینه اوراق سلف نفتی هم قوانین و آیین نامه ها تدوین شده و اکنون وزارت نفت مسئول مستقیم عرضه آن در بورس است و از این طریق پروژه های نفتی خود را تأمین مالی کند.

 

صالح آبادی همچنین با بیان اینکه مدیران بورس کالایی پیگیر رونق معاملات محصولات کشاورزی هستند، گفت: در این زمینه سازمان بورس قصد دارد تا با وزارتخانه ها جلساتی برگزار کند.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی اخیرا برای تأمین مالی پروژه ها آمادگی خود را اعلام کرده است، افزود: بازار سرمایه برای تأمین مالی هر نوع پروژه دارایی زیرساخت های لازم و الکترونیکی است و در این زمینه آمادگی کامل دارد