به گزارش  پارس به نقل از تسنیم، محمدحسین روشنک  در گفت وگو با خبرنگار این رسانه اظهار کرد: استان خراسان رضوی از پیچیدگی ها و ویژگی های بسیاری برخوردار است که هیچ یک از استان های کشور دارای این ویژگی ها نیست.

وی تصریح کرد: در کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی به دنبال شناسایی مشکلات فعالان اقتصادی و انتقال آن به مسئولان برای چاره جویی هستیم.

رئیس کمیسیون تجارت خارجی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: برای پیدا کردن راه های آینده در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید نظری برگذشته انداخت و با مرور آن و شناخت نقاظ ضعف و قدرت برای آینده تصمیم گرفت.

مشکلات اقتصادی کشور ناشی از بی برنامگی است

 

روشنک معضلات و مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از بی برنامگی دانست و بیان کرد: با مرور چند سال اخیر در بخش اقتصادی متوجه بی برنامگی دولت دهم در حوزه واردات کشور می شویم.

 

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه بی برنامگی دولت دهم در بخش واردات تنها سبب تزریق ارز بدون هدف به بازار شد، تصریح کرد: این امر سبب شد تا به جای دادن یارانه به صنایع تولیدی کشور به تولید کننده خارجی یارانه دهیم.

 

رئیس اتحادیه وارکنندگان مواد اولیه خراسان رضوی با بیان اینکه هیچ برنامه مدون قابل پیگیری در دولت دهم برای سازماندهی واردات وجود نداشت، گفت: لازمه صادرات موفق سازماندهی خوب در بخش واردات است و در واقع واردات کمک بزرگی به بخش صادرات می کند.

 

روشنک خاطرنشان کرد: برای واردات موفق باید سه نکته را مد نظر قرار داد، یکی از آنها وارد نکردن اقلام و کالاهایی است که می توان در داخل کشور تولید کرد.

 

وی عنوان کرد: در درجه دوم باید در نظر گرفت که کالای وارداتی تا چه مقدار در تولید کشور نقش دارد و در درجه سوم بررسی نگاه صادرات به این کالاها است.

 

دولت یازدهم واردات را هدفمند کند

 

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد: دولت یازدهم باید هدفمند کردن واردات را در برنامه های خود لحاظ کند و برای این امر باید بررسی کند که برای تامین نیازهای تولید کشور چه کالاهایی و به چه میزان باید وارد شوند، همچنین باید تامین راه های ارز برای واردات را در نظر بگیرد.

 

روشنک افزود: برای صادرات باید مواد اولیه وارد شوند و در این راستا نخستین اقدام دولت یازدهم باید تهیه لیستی از اجناس وارداتی، میزان ارز هزینه شده برای واردات و بررسی ضعف های دولت گذشته در این حوزه باشد.

 

وی با بیان اینکه برای رونق صادرات ابتدا باید هدف از صادرات مشخص باشد، خاطرنشان کرد: باید مازاد تولید کشور را که سبب ارزآوری می شود صادر کرد.

 

صادر کننده نمونه کشوری عنوان کرد: فراهم سازی بستر و اعتماد بازارهای بین المللی برای صادرات صورت گیرد تا با مشارکت صادرکنندگان در بازارهای خارجی رونق اقتصادی را برای کشور به ارمغان آورد.

 

صادرات با انگیزه اشتغالزایی در کشور دنبال شود

 

روشنک تاکید کرد: صادرات را باید با انگیزه اشتغالزایی در کشور و پر کردن ظرفیت های تولیدی و با یک برنامه ریزی صحیح و مدون اجرایی کرد.

 

وی با اشاره به مشکلات صادرکنندگان و واردکندگان اظهار کرد: متاسفانه ممنوعیت و محدودیت هایی برای صادرات در دولت نهم و دهم ایجاد شد که این امر شوکی را به فعالان اقتصادی وارد کرد بنابراین در دولت جدید باید حوزه صادرات دارای برنامه باشد و اگر روزی دولت مجبور به ممنوع کردن صادرات شد تبعات آن را بسنجد.

 

رانت اطلاعاتی یکی از معضلات حوزه تجارت

 

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی یکی دیگر از مشکلات صادرکننندگان و واردکنندگان را در نقل و انتقال پول دانست و گفت: به دلیل ساز و کارهای طراحی نشده در داخل و همچنین تحریم ها صادرکنندگان و واردکنندگان در نقل و انتقال پول با مشکل مواجهه هستند که البته می توان تحریم ها را دور زد اما برای ساز و کارها نیازمند برنامه ریزی هستیم

روشنک تصریح کرد: نبود ثبات در وضع قوانین از دیگر مشکلات فعالان اقتصادی است، متاسفانه قوانین به صورت یک طرفه وضع می شود و رانت اطلاعاتی یکی از معضلات حوزه تجارت است.

 

حمل و نقل ریلی یکی از مشکلات چندین ساله بازرگانان خراسان رضوی است

 

وی در ارتباط با مشکلات واگن های صادراتی خراسان رضوی گفت: حمل و نقل ریلی یکی از مشکلات چندین ساله بازرگانان استان بوده و حداقل ۱۰ سالی است که بخش تجارت خراسان رضوی به دنبال برطرف کردن این معضل است چون تاثیرگذاری بسیاری در صادرات استان دارد.

 

رئیس اتحادیه وارکنندگان مواد اولیه خراسان رضوی عنوان کرد: سازمان های خراسان رضوی برای واردات و صادرات می خواهند تمام جزئیات قانون را نیز اجرا کنند که این امر سبب شده تا وارکنندگان کالا از آسیای میانه که از حمل و نقل ریلی استفاده می کردند، هم اکنون کالای خود را از بندر امیرآباد ترخیص کنند.

 

ترخیص کالا ازسایر استان های کشور بسیار ساده تر از خراسان رضوی است

 

روشنک بیان کرد: ترخیص کالا برای بازرگانان سایر استان های کشور بسیار ساده تر از خراسان رضوی است بنابراین بازرگان این استان تمایل دارد تا کالای خود را از دیگر نقاط کشور وارد کند.

 

وی در ارتباط با واردات استان اظهار کرد: مواد اولیه غذایی همچون گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا، دانه های روغنی و مواد اولیه نساجی و صنایع فلزی از کشورهای آسیای میانه، روسیه، اکراین، هند و پاکستان به استان وارد می شود.

 

کارآفرینی راه حل برطرف کردن مشکلات اقتصادی

 

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: برای رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری و اشتغالزایی باید به حوزه کارآفرینی توجه و برای ارتقای آن تلاش شود.

 

روشنک خاطرنشان کرد: باید در جامعه برای کارآفرینان ارزش و جایگاه ایجاد کرد تا از این طریق به جای راکد نگه داشتن سرمایه ها با افتخار به دنبال تولید در بخش صنعت و کشاورزی برویم و این امر زمانی محقق می شود که کارآفرین از ارزش اجتماعی بالایی برخوردار باشد.

 

ثبات قیمت تخم مرغ با بهای تعیین شده محقق می شود

 

وی با اشاره به افزایش قیمت تخم مرغ اظهار کرد: افزایش قیمت تخم مرغ در امروز به پایان سال گذشته بازمی گردد که مرغدار با نصف قیمت تمام شده محصول خود را می فروخت.

 

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولان وقت آن زمان، به راحتی از کنار ارزانی قیمت تخم مرغ گذشتند و زیان آن موقع مرغدار سبب شد تا بسیاری از آنها ورشکست و ظرفیت مرغداری ها خالی بماند که نتیجه آن گرانی تخم مرغ در امروز است.

 

روشنک تاکید کرد: برای ثبات قیمت باید یک بهای تعیین شده در نظر گرفته شود ودولت زیان مرغدار را جبران کند تا چنین معضلی به وجود نیاید.

 

استاندار خراسان رضوی در حوزه اقتصادی عقل گرا و خردگرا عمل کند

 

وی در ارتباط با انتخاب سکانداران استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد اظهار کرد: در حال حاضر مدیریت استان و شهر مشهد مشخص نیست و چون ریشه معضلات و مشکلات کشور اقتصادی است به نظر بنده باید فردی انتخاب شود که اقتصاد استان را بشناسد.

 

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: خراسان رضوی یکی از استان های استراتژیک و مهم کشورمحسوب می شود بنابراین بهتر است استانداری برای آن انتخاب شود که در حوزه اقتصادی عقل گرا و خردگرا عمل کند.

 

روشنک با بیان اینکه اولویت انتخاب شهردار مشهد بومی باشد، گفت: باید شهردار مشهد بومی باشد تا شناخت کافی از این شهر داشته و برای توسعه آن و جذب سرمایه ها تلاش کند.